Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om du inte har god syreupptagning och kondition får du ingen bra muskeluthållighet. Blanda inte ihop (max)styrka med muskeluthållighet vilket är två helt olika saker.

Halleluja Ice Man, My point exactly...

Naturligt bra vattenläge
Bra teknik redan från starten
Talang (fallenhet) för sporten
Bra träningsförhållanden
Viljan att vinna och att träna hårt .

Jag tror att man har fördel av att vara lång i simning av flera skäl.

1. Motståndet i vattnet ökar i grova drag i proportion till den "våta" ytan. Effekten man kan få ut ur kroppen står mer i proportion till kroppsvolym, och volym ökar snabbare än yta (y

Effekten man kan få ut ur kroppen står mer i proportion till kroppsvolym? Kraften man kan få ut står väl i proportion till musklernas tvärsnitt o inte totalvolym. Effekten beror på väl främst på hjärtat o allmän träning, vilket inte är särkilt storleksber

När började Sara S simma?

Vikten av att vara "lång" varierar mellan de olika simsätten, det är exempelvis inte lika viktigt för en fjärilsimmare att vara lång.

10-åringar tränar 4 tvåtimmarspass/vecka i min simklubb.

Jag ser en del av skillnaderna när jag tittar på mina barns simskoleklasser ... Lillan är sju och går teknikskola, Sonen är elva och hänger inte med där längre utan har flyttat till simmärkesgrupp. En del av barnen har simmande föräldrar och har plaskat/

8 timmar i veckan för 10-åringarna!? Stackars barn... för att inte tala om stackars föräldrar. Jag kan förstå att högstadie-elever tränar så mkt, men när man bara är 10 år är man faktiskt fortfarande väldigt liten.

Jaja, världen är knasig, bara å gilla