Quote from Funbeat user on 19 September 2008, 10:40Hur jag lägger upp träningen? 🙂 Tja, dessvärre blir det ganska ostrukturerat, flummigt och till stor del anpassat till vilka tävlingar som är pågång. Snittar en tävling i veckan året om och springer dessutom allt från 100m till marathon. Därmed lite svå
Hur jag lägger upp träningen? 🙂 Tja, dessvärre blir det ganska ostrukturerat, flummigt och till stor del anpassat till vilka tävlingar som är pågång. Snittar en tävling i veckan året om och springer dessutom allt från 100m till marathon. Därmed lite svå
Quote from Funbeat user on 19 September 2008, 10:43Satsar också på Göteborgsvarvet. Blir första gången jag springer så långt, 20 km max tidigare.
Min plan är är att varje vecka köra:
1. Kortare sträcka på löpband i samband med gymträning.
2. En asfaltsträcka på 8,5 km för att vänja benen vid asfalt.
3. Et
Satsar också på Göteborgsvarvet. Blir första gången jag springer så långt, 20 km max tidigare.
Min plan är är att varje vecka köra:
1. Kortare sträcka på löpband i samband med gymträning.
2. En asfaltsträcka på 8,5 km för att vänja benen vid asfalt.
3. Et
Quote from Funbeat user on 19 September 2008, 11:11Jag tycker att Sylvia i grunden har många goda idéer om hur man ska lägga upp sin träning, men ett par påpekande för jur det fungerar för mig kan jag ju göra.
För mig låter det lite väl mycket att öka på långpasset med 10% varje vecka. Jag hade gått långs
Jag tycker att Sylvia i grunden har många goda idéer om hur man ska lägga upp sin träning, men ett par påpekande för jur det fungerar för mig kan jag ju göra.
För mig låter det lite väl mycket att öka på långpasset med 10% varje vecka. Jag hade gått långs
Quote from Funbeat user on 19 September 2008, 11:12Jag har ett ganska enkelt upplägg inför hösten och vintern som ser ut ungefär så här:
Må: löpvila och löpstyrka*
Tis: 8-10km intervall eller tempointervall
Ons: 8-10km kuperat, löpskolning eller backträning
Tors: löpvila och löpstyrka*
Fre: 8-10km inter
Jag har ett ganska enkelt upplägg inför hösten och vintern som ser ut ungefär så här:
Må: löpvila och löpstyrka*
Tis: 8-10km intervall eller tempointervall
Ons: 8-10km kuperat, löpskolning eller backträning
Tors: löpvila och löpstyrka*
Fre: 8-10km inter
Quote from Catharina Brattlin on 19 September 2008, 11:47Jonas, jag förstår precis vad Du menar ang långpassen. Ett alternativ skulle kunna vara att förlänga långpassen i TID istället, och eg strunta i distansen.
En planerad vila har jag också var fjärde vecka, eftersom jag gymmar rätt hårt i kombination med
Jonas, jag förstår precis vad Du menar ang långpassen. Ett alternativ skulle kunna vara att förlänga långpassen i TID istället, och eg strunta i distansen.
En planerad vila har jag också var fjärde vecka, eftersom jag gymmar rätt hårt i kombination med
Quote from Funbeat user on 19 September 2008, 13:17Ska försöka köra ungefär som Sylvia med 3 tuffa veckor samt 1 lätt,när jag kör de tuffa blir det 6-8 pass i veckan....:-)
Ska försöka köra ungefär som Sylvia med 3 tuffa veckor samt 1 lätt,när jag kör de tuffa blir det 6-8 pass i veckan....:-)
Quote from Funbeat user on 22 September 2008, 16:10Sylvia, att gå fram långsammare när det gäller långpassen är inte bara om man har lätt för skador, utan kanske ännu mer om man inte har tränat löpning förut. För mig går det bra att öka långpasset med 10% tid någon vecka, men jag skulle inte kunna göra de
Sylvia, att gå fram långsammare när det gäller långpassen är inte bara om man har lätt för skador, utan kanske ännu mer om man inte har tränat löpning förut. För mig går det bra att öka långpasset med 10% tid någon vecka, men jag skulle inte kunna göra de
Quote from Funbeat user on 22 September 2008, 16:17Jag skulle heller inte kunna öka kontinuerligt med 10% så värst många veckor. Jag får öka sträckorna en vecka, minska lite veckan därpå, öka lite igen, ta en vilovecka osv... Försöka stega mig upp på en högre nivå och därefter försöker jag etablera den ni
Jag skulle heller inte kunna öka kontinuerligt med 10% så värst många veckor. Jag får öka sträckorna en vecka, minska lite veckan därpå, öka lite igen, ta en vilovecka osv... Försöka stega mig upp på en högre nivå och därefter försöker jag etablera den ni
Quote from Funbeat user on 22 September 2008, 17:03Fixar man att öka med 10% per vecka i ett halvår, så blir ökningen med en faktor ~12.
(1.1^(326.5/2/7) = 12.02) M.a.o skulle man kunna gå från 3.5 km till en mara, eller halvara till 25 mil på ett halvår. Tror jag inte finns någon som klarar. Nu är det sä
Fixar man att öka med 10% per vecka i ett halvår, så blir ökningen med en faktor ~12.
(1.1^(326.5/2/7) = 12.02) M.a.o skulle man kunna gå från 3.5 km till en mara, eller halvara till 25 mil på ett halvår. Tror jag inte finns någon som klarar. Nu är det sä
Quote from Funbeat user on 22 September 2008, 17:36Hmm, här gick det lite fort med matten... 1,1^(365/2/7) ~ 11,99 får jag det till...
3,5km x (1,1^(365/2/7)) ~ 41,99km 😉 Men jag håller med dig det verkar vara i mastigaste laget och öka till nästan maraton på ett halv år...
Hmm, här gick det lite fort med matten... 1,1^(365/2/7) ~ 11,99 får jag det till...
3,5km x (1,1^(365/2/7)) ~ 41,99km 😉 Men jag håller med dig det verkar vara i mastigaste laget och öka till nästan maraton på ett halv år...