Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonHur länge simmar ni ute?
You need to log in to create posts and topics.

Kanske säsongens sista ute pass i lördags. Det var fortfarande 9-10grC i Årstaviken (Stockholm). Tårna/fötterna blir kalla först, resten av kroppen helt ok värme när jag väl kommit igång.

(Väcker liv i den här gamla tråden)

Idag körde jag 1,2 km i 17 gradigt vatten (utan våtdräkt). Det var inga problem, faktiskt ganska skönt, blev dock lite kall om fötterna sista minutrarna.

Däremot frös jag ordentligt när jag kom upp och skulle torka mi

Tips.
Om du har en någorlunda modern bil - bränn på ordentligt på AC:n.
Värme i sätet ock.
Håll ut och kör ett tag till!
Förkorta sträckan i takt med att vattentemperaturen sjunker så funkar det, kanske in i oktober om man bara är beredd att bita ihop lit

Intressant att läsa om inställningen till kallt vatten. Det är individuellt hur kallt vatten man kan klara och det är två viktiga faktorer som avgör, nämligen den mentala inställningen och andelen kroppsfett. Det betyder inte att jättefet person skulle va

Ska på ett litet KM nu där simningen är 800m. Lär inte vara jättevarmt då det senaste nätterna varit ner mot nollan i luften och kring 10 på dagen 🙂

Tack för tipsen. Inspirerande läsning Lennart, nästan så att jag längtar efter kallare tider.
Hur känner du dig efter att simmat länge i kallt? Jag tycker nämligen att det känns som att man går och är lite småhuttrig i flera timmar.

Mvh Marcus

Jo, Markus, du skulle ha sett mig igår efter 4 timmar i Delsjön. Jag kunde knappt få på mig kläderna. En bastu eller en varm badtunna hade suttit fint, men det fanns ingen. På med varma kläder och mössa och sedan är det bara att skaka färdigt. Det tar en

20 minuter i öresund imorse, med våtdräkt. Enligt nån var det 13 grader. Min kompanion fick kraftig värk i ansikte och bihålor. Jag tyckte det var ok, men det gäller att hålla igång annars börjar man frysa kvickt. En timmer efteråt så är mina fötter och h

Vi var fem pers som körde ett pass på ca 30 minuter i en insjö utanför Linköping idag. 14,5 grad i ytanvattnet. Soligt och vindstilla. Inga problem alls efter första 200 metrarna. Faktiskt riktigt friskt och härligt.
Dock tyckte flera av oss att det var l

Det här är kanske "old news" för er rutinerade, men jag upptäckte att på http://www.klart.se kan man se ytvattentemperaturen i hav och våra fyra stora sjöar. (Gå in via "kust")