Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninghur långsamt kan man jogga?
You need to log in to create posts and topics.

Det går att jogga mycket, mycket långsamt om du frågar mig. Jag var med på ett ultraträningspass en gång där vi var tre personer som sprang i samma grupp. I slutet av rundan, som gick genom Hagaparken, var jag och den ena personen så slut så det var knapp

Hej.

Jag har i stort sett precis börjat träna och jogga på löpbandet efter många års stillasittande. Var förr väldigt aktiv.

Men jag gjorde som din fru. Jag värmde upp vid 6km/h och när jag joggade så drog jag upp det till 6.9-7 men det funkade bara i t

Jag funderar på om det inte sliter mindre på ovana personer att promenixa i 7 km/h istället för att jogga i samma tempo?

Löpning handlar väl om kapacitet - uthållighet - koordination, och om man är nybörjare på träning har man inte så mycket av nåt av det. Det tar tid att få starkare muskler, starkare hjärta, bättre kondition osv.

Jogga/springa väldigt långsamt blir väldigt mycket upp och ner istället för framåt, men är man ovan finns det ofta mycket mentala spärrar att ta sig förbi.

Tack för alla svar!

Som Homann säger "Jag funderar på om det inte sliter mindre på ovana personer att promenixa i 7 km/h istället för att jogga i samma tempo?"

Det är lite det jag är ute efter.

Eller som Maria säger "Jag värmde upp vid 6km/h och när j

När jag började jogga/lunka/lufsa var jag övertygad om att jag var för evigt dömd att aldrig kunna springa. På gymnasiet tog jag mig inte ett varv runt fotbollsplanen på skolgården utan att avlida. När jag sedan av någon outgrundlig anledning blev medtage

"Jag funderar på om det inte sliter mindre på ovana personer att promenixa i 7 km/h istället för att jogga i samma tempo?"

Hur man än gör så sliter träning på kroppen. Det är delvis därför vi tränar. När man bryter ner kroppen lite så bygger den upp sig

Låt henne vara...men se till att hon inte ökar för fort.

Jogga sakta är helt klart mer ansträngande än att gå i samma tempo. när jag var nyopererad i hjärtat orkade man inte gå mer än 50 meter, men med träning ökade det till en mil efter 3 veckor, sedan försökte man springa utan att gå, man kvävdes nästan när m