Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur många cyklar under vintern?
You need to log in to create posts and topics.

Strax under -10 har jag tidigare haft problem med lager som kärvar.
Det finns ju även ett problem runt nollan när slask och väta fryser i klumpar på hojen vilket påverkar växling och bromsning men då får man ju stanna och skaka på cykeln, kanske till och

Pendlar till och från jobbet hela året.
Dubbdäcken åkte på i slutet på november och sitter på till april.

-18 är det kallaste jag startat en cykeltur till jobbet, totalt 40minuter.

Upplever att det blir trögare att cykla vid -5 och lägrem kanske ren inb

Hej, försöker cykla året runt och har förut haft två hjuluppsättningar till CX: en. Hade därmed citydäck (Marathon plus) på det ena paret och en ganska sparsmakade dubbdäck på det andra paret. Jag bytte därmed hjul typ dagligen, bereonde på underlag.

Men

Cykelpendlar också året runt, 2*15 km. Hade tidigare bara en CX och när första halkan kom bytte jag till dubbdäck (W240) fram och bak som fick sitta på till våren, byta däck är så begränsat kul att man gör det sällan.
Skaffade en billig fixie i höstas och

Christian S, det är inte inbillning. Det är en kombination av flera saker. Dels är kallare luft tätare (högre densitet), och skillnaden i densitet är i direkt proportion till skillnaden i luftmotstånd. Det gör runt 10 procent mellan sommartemperaturer och

Då borde det också vara mer syre i den täta luften.

Det är det, per volymenhet, men vi människor är sällan begränsade av luftens syrgashalt. Vi andas ut ca 16-17 procent syrgas.

När jag cyklade till och från skolan i -37 gick det ganska trögt men det var nog lika bra det för då fick man jobba mer samtidigt som kyleffekten i ansiktet blev alltför jobbig.

Jag cyklar racer året runt här nere i Skåne. Kanske att det blir en eller möjligtvis två veckors uppehåll om det råkar vara så kallt att snön lägger sig. Blir fler långa och lugna pass på vinterhalvåret än annars.

För mig är det raka motsatsen. På vintern gör kylan och mörkret att jag hellre kör korta och lite mer intensiva pass. Distans funkar bättre när det är varmt och ljust, tycker jag.