Quote from Jonny Persson on 27 May 2010, 10:43Med 20-40 km i veckan skulle jag nog kunna tänka mig att köra ett lugnare pass på ca 15 km, ett progressivt distanspass på runt milen och ett snabbpass på ca 5 km (plus lite uppvärmning med löpskolning och nedjogg). Snabbpasset kan med fördel bytas ut då
Med 20-40 km i veckan skulle jag nog kunna tänka mig att köra ett lugnare pass på ca 15 km, ett progressivt distanspass på runt milen och ett snabbpass på ca 5 km (plus lite uppvärmning med löpskolning och nedjogg). Snabbpasset kan med fördel bytas ut då
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 11:10Vad innebär ett progressivt distanspass? Ditt förslag på tempo ref. tröskel? (Välkommen ner till motionärsnivån, Mackan!)
Vad innebär ett progressivt distanspass? Ditt förslag på tempo ref. tröskel? (Välkommen ner till motionärsnivån, Mackan!)
Quote from Jonny Persson on 27 May 2010, 13:19Tack Anders!
Progressivt pass är pass som avslutas snabbare. Om jag tar mig själv som exempel så har jag en tröskelfart (den fart jag kan hålla i en timma) på kanske 3.32 min/km. Ett progressivt milpass kan då börja i ca 5 min/km och avslutas ned mot trö
Tack Anders!
Progressivt pass är pass som avslutas snabbare. Om jag tar mig själv som exempel så har jag en tröskelfart (den fart jag kan hålla i en timma) på kanske 3.32 min/km. Ett progressivt milpass kan då börja i ca 5 min/km och avslutas ned mot trö
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 13:41Oooo vad proffsig jag är för så kör jag ofta. Hade bara inget bra namn på det. "Löppass med släpp av bromsen mot slutet" är mitt arbetsnamn. 🙂
Oooo vad proffsig jag är för så kör jag ofta. Hade bara inget bra namn på det. "Löppass med släpp av bromsen mot slutet" är mitt arbetsnamn. 🙂
Quote from Jonny Persson on 27 May 2010, 14:23De nada!
Progressiva distanspass är väldigt mycket roligare än att bara nöta i jämn fart och sliter inte särskilt hårt heller.
De nada!
Progressiva distanspass är väldigt mycket roligare än att bara nöta i jämn fart och sliter inte särskilt hårt heller.
Quote from Elias Engqvist on 27 May 2010, 16:44Är det bara jag som tycker att progressiva pass är så svåra att genomföra - dvs det är extremt jobbigt att höja farten nån längre tid mot slutet?
Är det bara jag som tycker att progressiva pass är så svåra att genomföra - dvs det är extremt jobbigt att höja farten nån längre tid mot slutet?
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 16:47Jag har en ovana att vilja dra på lite för fort när jag inte ska. med den lösningen går det lättare för jag tänker "lugn nu, du ska få men inte riktigt än". Jag får avsluta härligt andfådd utan att ha kört ett alltför slitigt pass. Fast jag avslutar oftas
Jag har en ovana att vilja dra på lite för fort när jag inte ska. med den lösningen går det lättare för jag tänker "lugn nu, du ska få men inte riktigt än". Jag får avsluta härligt andfådd utan att ha kört ett alltför slitigt pass. Fast jag avslutar oftas
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 17:01Är det på löpbandet du kör progressivt Fia-Lotta? Så gör jag i alla fall. Det känns mycket lättare att göra det där med direktkoll på hastigheten. Ute känner jag som Christer att det tar emot att öka på slutet, åtminstone om passet är längre än 10 km.
Är det på löpbandet du kör progressivt Fia-Lotta? Så gör jag i alla fall. Det känns mycket lättare att göra det där med direktkoll på hastigheten. Ute känner jag som Christer att det tar emot att öka på slutet, åtminstone om passet är längre än 10 km.
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 18:49Micke: både och. Jag är inte så pillig med tempot utan kör alltid på känsla enl min alldeles egen 4kgradiga skala. Den här typen av pass går från en 2:a till en 3:a och avslutas som en 4:a.. Känsla av trötthet styr alltså och inte tempo. På bandet ökar ja
Micke: både och. Jag är inte så pillig med tempot utan kör alltid på känsla enl min alldeles egen 4kgradiga skala. Den här typen av pass går från en 2:a till en 3:a och avslutas som en 4:a.. Känsla av trötthet styr alltså och inte tempo. På bandet ökar ja
Quote from Funbeat user on 28 May 2010, 20:41Häpp, tillhör nu proffsligan som kör progressiva distanspass, och ja det var ganska trixigt att bibehålla det högre tempot...
...men jag kom på ett knep: Tänkte mig att det var tävling och
Häpp, tillhör nu proffsligan som kör progressiva distanspass, och ja det var ganska trixigt att bibehålla det högre tempot...
...men jag kom på ett knep: Tänkte mig att det var tävling och