Quote from Funbeat user on 26 May 2010, 15:24Peter, skulle Rune Larsson ha sagt att pass mellan 45 min och två timmar är fel? Skulle gärna vilja ha en källanvisning till det i så fall. Det han däremot ofta säger är ju att det är vanligt att folk springer alldeles för fort på sina långpass, och med d
Peter, skulle Rune Larsson ha sagt att pass mellan 45 min och två timmar är fel? Skulle gärna vilja ha en källanvisning till det i så fall. Det han däremot ofta säger är ju att det är vanligt att folk springer alldeles för fort på sina långpass, och med d
Quote from Funbeat user on 26 May 2010, 15:49Jag kan inte tänka mej att Rune sagt att pass på mellan 2700 och 7200 sekunder är fel. Och ingen har påstått det heller.
Men du har fattat andemeningen i det hela. Ska du springa långt, ta det lugnt. Ska du springa kort, ta i istället. Många löpare gör i
Jag kan inte tänka mej att Rune sagt att pass på mellan 2700 och 7200 sekunder är fel. Och ingen har påstått det heller.
Men du har fattat andemeningen i det hela. Ska du springa långt, ta det lugnt. Ska du springa kort, ta i istället. Många löpare gör i
Quote from Funbeat user on 26 May 2010, 19:59Jo, jag förstår andemeningen med intensiva korta pass varierat med lugna långpass, och i mångt och mycket så lever jag efter dessa. Det jag däremot inte håller med om är att passen där emellan inte är något att ha.
Jo, jag förstår andemeningen med intensiva korta pass varierat med lugna långpass, och i mångt och mycket så lever jag efter dessa. Det jag däremot inte håller med om är att passen där emellan inte är något att ha.
Quote from Catharina Brattlin on 26 May 2010, 22:23Jonas, Du och jag verkar tänka annorlunda än Peter. 🙂
Nej, Peter. Ingen har uttryckligen sagt det. Men råd att löpass ska vara antingen 120 min långa kan lätt tolkas så. När sen ingen vettig förklaring till VARFÖR det "ska" vara så inte
Jonas, Du och jag verkar tänka annorlunda än Peter. 🙂
Nej, Peter. Ingen har uttryckligen sagt det. Men råd att löpass ska vara antingen 120 min långa kan lätt tolkas så. När sen ingen vettig förklaring till VARFÖR det "ska" vara så inte
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 07:48Hur hårt tränar ni ?
Har läst någonstans att 80% av tiden skall vara prat tempo och resterande 20% skall vara hårt tempo.
Har själv sedan jag började löpträna i okt 2009 kört tvärt om 80% i hårt eller medelhårt tempo och resterande 20% i prattempo, jag ve
Hur hårt tränar ni ?
Har läst någonstans att 80% av tiden skall vara prat tempo och resterande 20% skall vara hårt tempo.
Har själv sedan jag började löpträna i okt 2009 kört tvärt om 80% i hårt eller medelhårt tempo och resterande 20% i prattempo, jag ve
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 09:23Thorbjörn, andelen av träningen som ska vara hård kan ju dels variera på var man är i ett träningsschema, men är oxå beroende av hur bra tränad man är. Är man dåligt tränad bör nog den mesta träningen vara i prattempo.
Sylvia, kan inte annat än att hålla
Thorbjörn, andelen av träningen som ska vara hård kan ju dels variera på var man är i ett träningsschema, men är oxå beroende av hur bra tränad man är. Är man dåligt tränad bör nog den mesta träningen vara i prattempo.
Sylvia, kan inte annat än att hålla
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 10:26Det är härligt här på FB men ett problem är onekligen att elit & elitmotionärer blandas med goa & glada motionärer som hållit på ett tag samt nyuppstigna soffpotatisar. Så samma sanning gäller väl rimligen inte för alla.
Många goa & glada motionärer (ink
Det är härligt här på FB men ett problem är onekligen att elit & elitmotionärer blandas med goa & glada motionärer som hållit på ett tag samt nyuppstigna soffpotatisar. Så samma sanning gäller väl rimligen inte för alla.
Många goa & glada motionärer (ink
Quote from Jonny Persson on 27 May 2010, 10:31Med risk för att sparka in öppna dörrar.
Oavsett vad man vill bli bra på här i livet så är det hårt arbete som gäller för att få bra resultat på lång sikt. Sen kan man naturligtvis utföra det hårda arbetet på mer eller mindre bra sätt. Genvägar har en te
Med risk för att sparka in öppna dörrar.
Oavsett vad man vill bli bra på här i livet så är det hårt arbete som gäller för att få bra resultat på lång sikt. Sen kan man naturligtvis utföra det hårda arbetet på mer eller mindre bra sätt. Genvägar har en te
Quote from Elias Engqvist on 27 May 2010, 10:3420%+80%
Det är % av tiden som avses antar jag, inte % av antal pass.
Det är en STOR skillnad!
20%+80%
Det är % av tiden som avses antar jag, inte % av antal pass.
Det är en STOR skillnad!
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 10:34@ Mackan: Din uppfattning om "Om man t.ex. ligger mellan 20-40 km/vecka är det då några problem med att köra LSD (70-100% av aeroba, Arthur Lydiard, basträning året runt istf. periodisering) och alltså ligga och nöta alltför korta långpass i alltför högt
@ Mackan: Din uppfattning om "Om man t.ex. ligger mellan 20-40 km/vecka är det då några problem med att köra LSD (70-100% av aeroba, Arthur Lydiard, basträning året runt istf. periodisering) och alltså ligga och nöta alltför korta långpass i alltför högt