Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur många pass?
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag började löpträna ganska seriöst för 2 år sedan, och tänkte på hur man ska bli bättre. Mer träning tänker jag men har kollat på några "löp-program" där det är uppdelat på 3 pass i veckan. Ska man inte träna mer eller är det för nybörjare?

Är nog ganska få seriösa löpare som bara kör 3 pass i veckan. Jag räknar mig som motionär och ligger allt som oftast på 5 pass i veckan.

Många träningsprogram är byggda kring ett antal nyckelpass (t.ex. intevall, snabbdistans, långpass) och då är det dessa som står med i programmet. Sen är det fritt upp till var och en att lägga in lättare distanspass samt annan träning utöver dessa.

Kolla in träningsprogrammen på http://www.marathon.se
De har ofta 5 pass/vecka.

Jag var i en liknande situation som du. Efter två säsonger började jag med en fyra veckors cykel där jag siktar på 3, 5, 6 respektive 7 mil i veckan. Det blir 4, 4, 5 respektive 5 pass i veckorna... typ.

Inte för att jag alltid håller planen men oftare ä

KitKat, med de tider jag såg på din sida tror jag tre pass i veckan är ganska lagom. Har du som mål att klara lopp på 10 - 15 km på sådär 4:40 - 5 min/km räcker tre hyfsat väl planerade pass långt. T ex ett långpass på 1½ timnme under helgen och två kort

I kombination med annan träning tror jag med att tre pass i veckan räcker långt.
Lusten är a och o.

varför förutsätter ni att kk inte har lust att träna mer? Jag tycker nog att man kan lägga in fler pass om man vill. Men inte bara för att komma upp i antal km/vecka utan det ska vara pass med ett syfte!

För att om man ligger på typ 50 min/milen är det troligen inte 5 mil/vecka kroppen behöver - eller klarar av.

Jag marathontränade enligt FIRST under våren 2007 och klarade mig bra på 3 pass i veckan. Tanken är att ha lite högre intensitet under färre pass. Kolla gärna på http://www.runnersworld.com/first.

Numera följer jag löst den principen, men springer 4 dagar per