Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur många pass?
You need to log in to create posts and topics.

KitKat
Jag förstår inte vitsen av att köra GI öht och med så pass mycket träning som du kör (löpning+gym) så är jag övertygad om att kroppen behöver sina kolhydrater.
Varför ville du prova GI? (du behöver inte svara om du inte vill men jag blev nyfiken på

Jag förstår att du kör GI samtidigt som du tränar. Det är klokt. GI handlar om att äta mat som gör att man blir mätt länge och undviker en blodsockertopp. Det bör väl egentligen alla göra? Jag försöker "tänka GI". När jag äter glass 😉

AT, varför kan man inte äta GI när man tränar? Och "kroppen behöver sina kolhydrater" förstår jag inte?

GI handlar inte om att man inte äter kolhydrater. Det handlar om att man väljer så långsamma kolhydrater som möjligt (lågt glykemiskt index). För att

När du tränar så är insulinproduktionen i det närmaste noll.

Fast KitKat skriver: "hur reagerar kroppen på löpning och lite kolisar?". Sen kan man lätt få intrycket att GI är en diet som minskar kolhydraterna.

Exakt - det är då du INTE tränar som man ska äta lågt GI under träning är det MAX-GI som gäller...

Tack Jonas! Du förstod vad jag menade. 🙂

Givetvis är det högt GI som gäller UNDER träning och direkt efter ett pass när man behöver fylla på depåerna snabbt, men lågt GI mellan träningspassen. Jag reagerade på att GI-tänk skulle syfta till att man undv

Jo, jag förstod att DU inte förstod fel men det finns ju 40000 andra här enl. uppgift!

+52000!

Sen är ju frågan vad man menar när man säger "träning". En GI-diet kan mycket väl gå bra ihop med sporadiska gymbesök, men i samband med högintensiv träning såsom t ex intervall- och tempopass kan det betyda katastrof. Hjärnans primära bränsle är socker,