Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hans > Jag vet inte riktigt om jag håller med. Vid Midnattsloppet 2010 och 2009 i Sthlm så var det 1 respektive 1,5 % av de som kom i mål som sprang under 40 minuter. (164 löpare av ca 15700 2010 och 249 av ca 16200 2009.)

Det är väl svårt att göra en generell hypotes.

Faktorer som påverkar.
Banan, flak, kuperade, landsväg, terräng
Temperatur/vind
Deltagarantal- trångt på banan

Man kan också anta att för stora lopp så är det större andel motionärer med längre tider som s

Jag tror också att 10000 är rätt storleksordning, ge eller ta några tusen därifrån, men mycket fler än 1000 och mycket färre än 100000 är det SOM HAR KAPACITETEN, vilket inte är samma sak som att det årligen är så många som sen verkligen springer milen un

Undrar hur många kvinnor det är.
Jag skulle gissa runt 100 st, fler är det nog inte.

Om vi gissar att 10.000 män i Sverige har kapacitet att springa milen under 40minuter.

Vilken är då tiden som 10.000 kvinnor i Sverige kan springa milen under.
Jag giss

Det är ju under 40 minuter det börjar bli svårt att förbättra sig. Det faller bort åtskilliga för varje minut. Säkert hälften bara ner till något mellan 38 och 39..?

Förresten, pratar vi vilka som grejar det i nutid eller som någonsin gjort? Det borde diffa ordentligt beroende på vilket man väljer.

Finns väl bara ett sätt att göra på?
Samla ihop Sveriges befolkning, mät upp en sträcka på 10km, platt ska det vara och vindstilla. Sen får alla springa så ser vi hur många det blir.

Tycker egentligen diskussionen är lite felriktad, hur många som klarar

Men Per, det kan väl vara intressant att veta hur "bra" man själv är. Jag vet vilken plats jag kom på i Sthlm marathon (7421) och tycker det är intressant - men vilka kunde slagit mig om alla svenskar varit med? Vi vill helt enkelt få ett betyg!

"Jag är

Instämmer med föregående talare. Visst är det lite intressant i alla fall att veta hur man ligger till i förhållande till andra.

Jag har full respekt för dom som inte tycker att detta är det minsta intressant också.

Torbjörn:
Springer du en mil under 40

Den utslagsgivande frågan (för mig) är:
- Vad gör du på milen?

Alla som kan svara på den frågan, vare sig svaret är "32" eller "82", har bevisligen:
1. sprungit en mil
2. tagit tid

och det räcker för mig. Då är han/hon en löpare!

Den som inte förstår f