Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur man knyter en sko.
You need to log in to create posts and topics.

Med lite extra pyssel med vecken. & en sned rosett på flugan går inte att få ordning på.

Hmm, jaså? Hade gissat på att det var mer avancerat än så att knyta fluga (baserat på alla hundra varianter av slipsknutar som finns).

Jag har som sagt ingen fluga själv, men har förstått att det kan vara inte så lite klurigt att hitta fina flugor som gå

Tack!
Denna tråd har underlättat mitt liv!! Kanske rent av räddat mitt liv 🙂

/Urusel skoknytare tills nu.

Knyter både mina slipsar och flugor själv. Skulle inte komma på tanken att göra något annat, och jag tror inte att någon av de tjejer jag har delat tillvaron med hade varit så mycket hjälp.

En skillnad emot skor är ju förstås att man inte ser vad man hål

Färdigknutna flugor dock mycket vanligare än färdigknutna slipsar. Varför det kan man undra? Svårare att knyta? Vanligare att man har slips än fluga?

Det är nog mest lite svårare att knyta en fluga, pilligare och svårare att få det snyggt, inte minst för att man sällan har fluga nuförtiden.

Jag kör standardknuten till löpning men gör en lite bättre när jag ska orientera. Bättre som i att snurra ena skosnöret två varv runt öglan man håller still. Man får vara lite mer försiktig när man drar åt, men man behöver ingen tejp eller annat tjafs.

Fredrik: Jag hade kunnat vara behjälplig genom att googla fram en slipsknytar-sajt. 😉

Det känns lite som att färdigknutna slipsar tar bort det enda roliga med att ha slips: att få lära sig en massa fina slipsknutar! (H:) (har tre egna)

Jag har haft stor nytta av orienterarknuten. (Vet inte om det är det officiella namnet). Fördelen med den är att man kan applicera den på en vanlig skoknut utan att behöva lösa upp och börja om.
Metod: Stoppa ena öglan i den andra, dra åt med "rätt" tamp