Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur man laddar upp?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag springer i princip aldrig men jag har bestämt mig för att börja springa 1 ggr i veckan som komplement till spinning och skivstångspass (som sammanlagt blir 3 pass i veckan). Jag har inga enorma ambitioner, men jag och några tjejer i klassen ska s

Jag är ingen expert, bara en glad motionär... 🙂

Jag har aldrig deltagit i Vårruset. Jag vet bara att det är 5 km men inte hur de 5 km är... Tiden man springer på kommer nog bli annorlunda om det är väldigt kuperat eller om det är en väldigt flack bana.

Det är omöjligt att säga vilken tid du kan göra utan att veta något om vad du klarar idag på någon distans. Utifrån det du skriver om hur du tränar nu skulle jag gissa att 25 minuter kan vara ett svårt mål, men inte omöjligt. Prova gärna att springa en up

5 km var loppet alltså.
Har ju ingen aning om vilka tider jag tar på olika distanser, just eftersom jag aldrig springer. Tack för tipset med långdistansen.
Men 30 min, det bör man kanske komma under eller om man tränar målmedvetet?

Med bara ett pass i veckan blir det svårt att utvecklas. 1 pass / vecka brukar kallas underhållsträning.

Du kan inte klämma in ett eller två korta löppass till i veckan?

Pontus idé om att springa och ta tid på några olika distanser är bra 🙂
Gör gärna det och återkom.

Håller också med Lady G. Ett pass kommer nog inte att räcka om du vill bli bättre på någon distans eller tid. Se över ditt veckoschema och försök kläm i

2 gånger i veckan brukar kallas underhåll. Man anser, och har det sedan länge, att 3x30 är grunden för att utvecklas som löpare. 30 minuter 3 gånger i veckan ger kondition.

Jag föreslår att man börjar med att kontinuerligt löptränar så att man kan spring

Så det är alltså omöjligt att förbättra sina tider, om man springer 1 ggr i veckan men konditionstränar annat?
Jag skulle alltså prestera lika bra om jag körde spinning 2 ggr veckan och styrka 2 ggr i veckan istället för att löpa en gång, köra annat 3 gg

De första gångerna jag försökte springa snabbt på 5km kapade jag ett par minuter på ett pass/vecka. Ett pass måste ju utveckla mer än 0 pass, eller hur? Sen hur mycket av utvecklingen som var kondition och hur mycket som var att jag lärde mig hur hårt jag

Nej, Annie, Springer du inte alls så försämras du. Springer du någonstans 1-2 ggr i veckan så behåller du det du har.