Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur mycket kan man pressa sig?
You need to log in to create posts and topics.

Tack för alla kommentarer.
När man läser min fråga så kanske man får uppfattningen att jag är en nybörjare som behöver råd, det är inte riktigt fallet (jag har löpt i snart 30 år oftast med hög belastning och mycket mjölksyra även om jag inte tävlat myck

Vad gäller andning så har jag genom åren andats mer och kraftigare ju närmare mål jag kommit om jag känt för att spurta. Ökad fart kraftigare andning.

Att ta ut sig.
Jag har både svimmat och spytt efter fullbordat värv.
De var då jag testade 400 meter.

Peter: Det var då iaf flera i tävlingsklassen som spydde efter målgång på Premiärmilen, så helt otänkbart är det inte att ta ut sig max även på "ett lopp av den typen" tydligen. 🙂

Helt rätt.
Jag har sett folk spy på 24H-lopp.

400 meter är nog snabbaste sättet att spy på vad gäller löpning.
Varför vänta på något gott. 😉 😉 😉

Det är väl fö orsaken till att eliten brukar vara ganska slimmade. Att spy efter varje hårt pass...

Jag måste uppenbarligen lägga i en högre växel eftersom jag aldrig spytt i samband med löpning, vare sig träning eller tävling. Har jag en minut till på milen där, kanske? 😉

Vad jag inte riktigt kan förstå är att de som vinner mästerskapstävlingar på 400 och 800 meter ofta glatt skuttar om kring och vinkar till publiken endast några sekunder efter målgång...

http://www.youtube.com/watch?v=kTQOpjCkCHo#t=2m30s
Komfortzon?!?

De är väl vältränade? Återhämtningstakt beror väl på hur tränad man är (hur fort pulsen sjunker)?

Det är ju inte heller säkert att springa tills man blir *helt* utmattad är det total sett snabbaste sättet att avverka loppet, när tempot börjar gå ner av u

För mig hänger snarare kräkningar ihop med att man ätit fel för nära inpå. När jag tränade karate var en ordningsregel att man inte skulle äta timmen för ett pass. Efter att några gånger _ha_ ätit för nära inpå, så kom jag fram till att mat sisådär 1:40 f

Jag springer ju alltid långsamt å bara njuter...men så har jag ju varit med i Vinterutmaningen i år igen å då vill man ju inte komma sist utan kutar väl på näst intill max dom sista kilometrarna. (Lång mening?!) När det då är typ 2 km kvar och man börjar