Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur mycket kan man pressa sig?
You need to log in to create posts and topics.

Anna.
Undvik intervallträning såvida du inte satsar på VM eller OS.

Ett säkrare sätt att lära sig fart utan att bli skadad är s.k. fartpass.
52 på milen.
Testa och spring så länge du kan i 5:00/min. Jämnt tempo så långt du orkar.
När du klarat milen på 5

Dublett.

😀 Nä, någon OS satsning är väl inte riktigt aktuellt.

Men gärna under 50min!

Kommer inte köra tok-intervaller, men kanske måste försöka hålla lite högre tempo ibland.

1 km intervaller i 5min tempo?

Förlägg träningen till ett kuperat terrängspår så får du intervallerna på köpet.

Till er klockfanatiker. Tejpa över skärmen med eltejp så det inte går att se vad klockan säger. Funkar kanonbra 😀

Mikael + David.
2 bra inlägg.

Men nu skriver vi 2011 och då säger expertisen att man skall utnyttja allt som finns.

I varje motionär finns en blivande mästarinna/mästare.

För några få motionärer är det nog kul.
För de flesta så njuter de nog av naturen

Terrängspår ger bra konditionsträning, men inte särskilt bra fartträning för att springa tex ett stadslopp. Ut och leta platta intervaller och få upp farten, är mitt tips.

David: Bra tips! Det ska jag testa vid nåt litet lopp i vår. Det är trots allt kul att kunna kolla i efterhand men det vore skoj att se hur det går utan att snegla på km-tider hela tiden.

Peter,
Löpning är inte skönt - men det är skönt efter. Bara vänj dig vid smärtan under tävlingen så mår man fantastiskt bra sen. Svimfärdig eller blod i munnen, då har man kämpat 😉
(Observera att med löpning menar jag snabbtempo, inte härliga långpass i

Flås är, som flera påpekat, inte mycket att gå på. Jag minns ett lopp (det internationella storloppet Tingstäde Träsk Runt... 😉 ) för några år sedan när jag låg i rygg på en löpare som lät som om han var döende från andra kilometern. Jag tänkte att det b