Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har tips på var jag kan hitta mer info om det? Jag är alltså på jakt efter vilka mängder det handlar om när man springer (en normalt tränad person).

Inandningsluften består av 21% syre och 0,04% koldioxid, medan utandningsluften består av 16% syre och 4% koldioxid.

Står på näääätet, och då är det sant: http://www.mimersbrunn.se/Andning_och_utsoendring_2694.htm

(t+)

Tack, jag hittade den länken också - men jag är ute efter hur stor volym (m3, liter eller liknande) som en person som springer andas ut per minut eller timme eller liknande. Egentligen är det den koldioxidmängd man andas ut under ett marathonlopp jag är u

Aktivitet Syreförbrukning per minut

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Sängläge 0,250l per min

Stående 0,40l per min

Lätt dyk (0,5 knop) 0,8l per min

Lätt dyk (1,2 knop) 2,0l

Beror ju helt på hur mycket energi du gör av med, dvs kroppsstorlek, löpeffektivitet, osv. Om du har en aning om hur många kalorier du gör av med har du ju svaret!

Tack Totteman, bra att utgå ifrån :)!

Anders, i mitt räkneexempel utgår jag från en person på 75 kg som springer 6 min/km, d v s en mara på ca 4:10. Enligt en annan sida räknade jag ut att den personen då gör av med ca 3 150 kcal. Men hur vet jag det då, menar du...? Jag är inte kemist, så de

Om du vet vilket bränsle (lr snarar vilken mix) som du använder och hur mycket av resp. så kan mina elever förhoppningsvis balansera en reaktionsformel lr två och räkna ut det åt dig om du vill 😉

Nu förstår jag. Du vill köpa en utsläppsrätt och på så sätt kompensera för dina utsläpp...det är ju klockrent.

http://www.naturskyddsforeningen.se/stod-oss/privat/utslappsratter/

Edit: Nu handlar det kanske inte om sådana utsläpp.

För att ställa upp i en mara behöver man förlora ett vad, för den typen av vadslagning behövs sprit, typ en pet flaska hemkört och ett par öl, passar ju bra så kan man bränna kalorierna senare .... enl ovan så behövs då 3 150 kcal, alkoholen har 7 kcal pe