Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 08:08Nice!
Men ekvivalensförhållandet är 1 2 mellan EtOH & CO2 & M(CO2) = 44 g/mol så det borde bli:
24.46 mol etanol => 24.46 mol EtOH x 2 x 46 g/mol = 2250 g CO2.
-Kul att vi kan hålla oss On Topic för en gångs skull! 😉
Nice!
Men ekvivalensförhållandet är 1 2 mellan EtOH & CO2 & M(CO2) = 44 g/mol så det borde bli:
24.46 mol etanol => 24.46 mol EtOH x 2 x 46 g/mol = 2250 g CO2.
-Kul att vi kan hålla oss On Topic för en gångs skull! 😉
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 09:13Sjysst, Börje! Nu slapp jag försöka rota längst ner i bakhuvudet efter gasvolymer o sånt - det var några decennier sedan ... .
Sjysst, Börje! Nu slapp jag försöka rota längst ner i bakhuvudet efter gasvolymer o sånt - det var några decennier sedan ... .
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 10:10Puh...känner att det var länge sedan som man räknade sånt här. Det får proffsen göra.
Puh...känner att det var länge sedan som man räknade sånt här. Det får proffsen göra.
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 10:54Vill man minska CO2-utsläppet är kan man ju satsa på att förbättra sin löpekonomi och lätta några kg.
Man skulle ju kunna försöka sänka temperaturen på utandningsluften och därmed minska volymen CO2 lite, men det är ju fusk;)
Vill man minska CO2-utsläppet är kan man ju satsa på att förbättra sin löpekonomi och lätta några kg.
Man skulle ju kunna försöka sänka temperaturen på utandningsluften och därmed minska volymen CO2 lite, men det är ju fusk;)
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 11:00Sänka tempen...men allmänna gaslagen gäller ju? Hur tänkte du nu?
Sänka tempen...men allmänna gaslagen gäller ju? Hur tänkte du nu?
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 11:07Då blir volymen CO2 mindre, men inte mängden (massan). Allt enligt gaslagarna. Att mäta gas i liter är ju lite vagt.
Då blir volymen CO2 mindre, men inte mängden (massan). Allt enligt gaslagarna. Att mäta gas i liter är ju lite vagt.
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 11:18Så sant som det är sagt. Det är ju massan som räknas. Fel tänkt av mig, och helt rätt av dig. Frågeställaren kan ju ha ett bärbart kylaggregat på ryggen och kondensera koldioxiden...då blir ju volymen väääldigt liten. Fast jag vill minnas att det var någo
Så sant som det är sagt. Det är ju massan som räknas. Fel tänkt av mig, och helt rätt av dig. Frågeställaren kan ju ha ett bärbart kylaggregat på ryggen och kondensera koldioxiden...då blir ju volymen väääldigt liten. Fast jag vill minnas att det var någo
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 11:29Det är väl ändå volymen vid NTP som avses?
Det är väl ändå volymen vid NTP som avses?
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 11:39Skaffa en intercooler till inandningsluften istället. Då får man i sig mer syrgas till förbränningen. Det funkar för Porsche iaf 😉
Skaffa en intercooler till inandningsluften istället. Då får man i sig mer syrgas till förbränningen. Det funkar för Porsche iaf 😉
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 12:06Detta påminner mig om http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=913345. Man får tänka på vad man äter efter löpning för att släppa ut mindre CO2 än när man kör bil. Med normalkost ligger man ganska nära en miljöbil i CO2-utsläpp per kilometer.
Detta påminner mig om http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=913345. Man får tänka på vad man äter efter löpning för att släppa ut mindre CO2 än när man kör bil. Med normalkost ligger man ganska nära en miljöbil i CO2-utsläpp per kilometer.