Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 17:13Jag har mycket svårt att tro att ni kan köra en timme på "maxansträngning".
Jag har mycket svårt att tro att ni kan köra en timme på "maxansträngning".
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 17:30Maxansträngning är väl så pass hårt att man inte kan köra hårdare utan att dra på sig för mycket mjölksyra...under en timme alltså?
Det är skönt att maxa...fast man är ju heeelt slut efteråt. Jag har en testrunda hemma som tog över en timme förut...är ja
Maxansträngning är väl så pass hårt att man inte kan köra hårdare utan att dra på sig för mycket mjölksyra...under en timme alltså?
Det är skönt att maxa...fast man är ju heeelt slut efteråt. Jag har en testrunda hemma som tog över en timme förut...är ja
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 17:48Magnus, det är ju det jag säger. Men att springa en mil på en timme är långt från att min kropp jobbar på max, och därmed är kaloriförbrukningen på en mil också långt från 1000 kcal.
Magnus, det är ju det jag säger. Men att springa en mil på en timme är långt från att min kropp jobbar på max, och därmed är kaloriförbrukningen på en mil också långt från 1000 kcal.
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 20:29Om du säger hur mycket du väger, och hur fort du springer på en timme kan man ganska enkelt räkna ut energiförbrukningen ur tabellen jag länkade till.
Om du säger hur mycket du väger, och hur fort du springer på en timme kan man ganska enkelt räkna ut energiförbrukningen ur tabellen jag länkade till.
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 20:44Maxansträngning är väl vad man kan maximalt anstränga sig? Det vill säga max 400 meter.
Maxansträngning är väl vad man kan maximalt anstränga sig? Det vill säga max 400 meter.
Quote from Funbeat user on 17 November 2011, 21:12Pratar vi aerob ansträngning nu, och hur mycket mjölksyra man tål innan man kroknar?
Pratar vi aerob ansträngning nu, och hur mycket mjölksyra man tål innan man kroknar?
Quote from Funbeat user on 18 November 2011, 09:04Här är en klassisk studie som nämner förbrukningen 1 kcal/kg/km:
http://jap.physiology.org/content/18/2/367.abstractHär är två nyare studier som båda har siffror kring 3,7 Joule/kg/m, vilket omräknat blir 0,88 kcal/kg/km:
http://jap.physiology.org/conte
Här är en klassisk studie som nämner förbrukningen 1 kcal/kg/km:
http://jap.physiology.org/content/18/2/367.abstract
Här är två nyare studier som båda har siffror kring 3,7 Joule/kg/m, vilket omräknat blir 0,88 kcal/kg/km:
http://jap.physiology.org/conte
Quote from Funbeat user on 18 November 2011, 09:14Lars,
och om jag tolkar artiklarna rätt så är det på löpband vilket gör att utomhuslöpning hamnar väldigt nära 1 kcal/kg/km.Du som har koll på litteraturen. Finns det studier som visar skillnad på om förbrukningen vid löpning skiljer sig åt om de kilon
Lars,
och om jag tolkar artiklarna rätt så är det på löpband vilket gör att utomhuslöpning hamnar väldigt nära 1 kcal/kg/km.
Du som har koll på litteraturen. Finns det studier som visar skillnad på om förbrukningen vid löpning skiljer sig åt om de kilon
Quote from Funbeat user on 18 November 2011, 09:36Har otroligt svårt att tro att en väl löptränad person som är säg 190cm/90 kg förbrukar lika många kalorier på att springa en mil som säg en 170cm/90 kg kraftsportare som normalt aldrig springer. F ö , om alla hade ungefär samma löpeffektivitet skulle de
Har otroligt svårt att tro att en väl löptränad person som är säg 190cm/90 kg förbrukar lika många kalorier på att springa en mil som säg en 170cm/90 kg kraftsportare som normalt aldrig springer. F ö , om alla hade ungefär samma löpeffektivitet skulle de
Quote from Funbeat user on 18 November 2011, 09:46AN: Jag läste bara sammanfattningarna lite snabbt men det stod att det skiljde ca 7-8 %. Mer kunde man inte träna upp detta. Låter ju också rätt troligt.
Sedan är väl det inte självklart att den som har bäst löpeffektivitet (eller rättare minst kaloriför
AN: Jag läste bara sammanfattningarna lite snabbt men det stod att det skiljde ca 7-8 %. Mer kunde man inte träna upp detta. Låter ju också rätt troligt.
Sedan är väl det inte självklart att den som har bäst löpeffektivitet (eller rättare minst kaloriför