Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag kommer att tänka på tumregeln "förbrokade kilokalorier per kilometer är ungefär lika med kroppsvikten i kg".

Utandad koldioxid kan inte väga mer än vad man förbränt av kolhydrater och fett. Så om en löpare på 75 kg springer en kilometer, borde den u

Sedan är det väl så att när man springer så förbrukas lagrat glykogen, dvs kolhydrater. Om jag minns rätt så binder 1 g kolhydrat 4 gram vatten. Därför blir man tyngre när man kolhydratladdar.

Springer man fort är andelen förbrukad glykogen högre än ande

Lars, är inte det väldigt högt räknat? Tror jag lätt kan springa en mil på långt under 900 kcal - snarare klarar jag mig nog på runt hälften.

Anders, hur fick du fram värdet "knappt hälften"? Lars tumregel stämmer ganska bra, efter vad jag har läst.

LB: Lagrat bränsle reagerar med tillfört syre och det bildade vattnet och koldioxiden har därför samma massa som bränslet PLUS allt tillfört syre. Bildat CO2 + H2O väger alltså betydligt mer än bara det förbrukade glykogenet. Sen rörde Totteman till det ä

Tack Anders, jag misstänkte att jag kunde missat något.

Nu har jag räknat på atomvikterna. I fallet kolhydratförbränning, krävs 20 gram syre för 18,8 gram glukos. Ut kommer 11,3 gram vatten och 27,5 gram koldioxid. Alltså, per kilometer för en 75 kg-l

Magnus, både vad jag läst om många års praktisk erfarenhet får mig att tro att jag när jag tar ut mig maximalt ligger på nånstans lite över 1000 kcal per timme i förbränning för rörelse (basalförbrukning oräknad). Dvs sådär 8000 kcal för ett Vasalopp. Att

13 mil på en timme...åker du bil?;)

Rättat i texten ...

Det är väl inte omöjligt att du gör av med 1000 kcal på en timmes maxansträngning? Beror ju på vad du väger och hur fort du springer. Jag tror jag ligger någonstans där också.

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm