Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ofta byter ni hjälm?
You need to log in to create posts and topics.

Jag håller helt med dig Fredrik. Det finns situationer där det är bra att ha hjälm och det finns situationer där de flesta inte tycker det är värt mödan.

Statens ansvar är att se till kostnadseffektiva åtgärder som gynnar alla. Här har Sverige en hel del

Idag cyklade jag bakom en kvinna som hade hjälm på sig. Helt plötsligt knäpper hon upp den, tar av den och hänger den på styret. Samtidigt som hon glatt cyklar vidare. Funderade lite på hur hon tänkte där...

"Statens ansvar är att se till kostnadseffektiva åtgärder som gynnar alla."

Nej.

I Stockholm är hjälmbärandet ganska högt som det är. Storleksordningen 3 av 4 har hjälm.

Jag har också stött på damer med hjälmen hängande på väskan. Det är nog frisyrproblematiken som slår till där tror jag.

Jo fast i det här fallet hade hon redan förstört frisyren, hon hade ju hjälmen på sig från början.

Den kanske skulle fluffa till sig i fartvinden. Jag tror att det kan förekomma en del hjälmbärande inför barn, kanske till och med partner, som inte är så övertygat.

Kanske beror på värmen? Att det börjat klia?
Men det finns en tung skillnad mot bilbälten: Cykelhjälmar sitter inte fast i cykeln. Det är en pryl till man ska hitta innan man sticker ut.
Bära med sig ute i affärer (eller låsa fast med en vajer i cykeln)

76 av 100 Stockholmare klarar det, så lite fler i resten av landet borde nog också kunna. Jag tror dock inte att lagtvång är rätt väg för ökad hjälmanvändning. Men å andra sidan är det andra faktorer som är större krångelfaktorer här, som att hitta ställe

Som svar på frågan i trådens titel,

Idag bytte jag hjälm.

Efter att ha dammat i backen på väg uppför Liljeholmsbron i går. Vårkänslorna tog överhanden och sprittet i benen gjorde att jag antagligen drog och ryckte lite för hårt i hojen så kedjan slet s