Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 23:18I övriga EU är snusförsäljning förbjudet. I EU får tobaksodlare enorma EU-bidrag. Logiskt som bara den. Allt som kommer från EU ska tas med en stor nypa salt.
Sverige är Sverige och om det ska framläggas någon studie så är det med svenskars inställning t
I övriga EU är snusförsäljning förbjudet. I EU får tobaksodlare enorma EU-bidrag. Logiskt som bara den. Allt som kommer från EU ska tas med en stor nypa salt.
Sverige är Sverige och om det ska framläggas någon studie så är det med svenskars inställning t
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 08:01Rasmus: Du har helt rätt. Jag pratar inte på individnivå. Där kan var och en bestämma och några lagar eller påtryckningar behövs inte heller.
När det gäller den stora bilden finns det tydliga trender
BILD:http://gbg.yimby.se/Publishing/FileStore/211/dd
Rasmus: Du har helt rätt. Jag pratar inte på individnivå. Där kan var och en bestämma och några lagar eller påtryckningar behövs inte heller.
När det gäller den stora bilden finns det tydliga trender
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 08:09Det finns inget belägg för att de två kurvorna i diagrammet har nåt som helst inbördes samband.
Läs mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation
Det finns inget belägg för att de två kurvorna i diagrammet har nåt som helst inbördes samband.
Läs mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 08:13Påminner mig om varför man utvecklade airbags: Amerikanska biltillverkare gillade inte bilbälten, eller att man påminde folk om att använda dem. Det kunde ge kunderna en obehagskänsla inför bilfärder, når de påmindes om att det kan vara farligt att krocka
Påminner mig om varför man utvecklade airbags: Amerikanska biltillverkare gillade inte bilbälten, eller att man påminde folk om att använda dem. Det kunde ge kunderna en obehagskänsla inför bilfärder, når de påmindes om att det kan vara farligt att krocka
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 08:535 april i GP.
De senaste fem åren har i stort sett alla olyckstyper på vägarna minskat. Undantaget är cyklisterna. Sedan ett par år tillbaka är cyklister den största gruppen svårt skadade vägtrafikanter.
Omkring 10 000 skadas varje år så svårt att de måst
5 april i GP.
De senaste fem åren har i stort sett alla olyckstyper på vägarna minskat. Undantaget är cyklisterna. Sedan ett par år tillbaka är cyklister den största gruppen svårt skadade vägtrafikanter.
Omkring 10 000 skadas varje år så svårt att de måst
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 10:23Men det fanns bilbälteslagar i vissa delstater innan de började installara airbags.
I och för sig hade-har många amerikaner inbyggd airbag.
Men det fanns bilbälteslagar i vissa delstater innan de började installara airbags.
I och för sig hade-har många amerikaner inbyggd airbag.
Quote from Funbeat user on 24 April 2011, 18:18Petter WR
Kolla den där statistiken men med fokus 1992-2008. Då ser trenden som du talar om helt annorlunda ut. Antalet cyklister varierar men håller sig på väsentligen oförändrad nivå medans hjälmanvändandet ökar.
Sambandet har tyvärr inte alls säkert
Petter WR
Kolla den där statistiken men med fokus 1992-2008. Då ser trenden som du talar om helt annorlunda ut. Antalet cyklister varierar men håller sig på väsentligen oförändrad nivå medans hjälmanvändandet ökar.
Sambandet har tyvärr inte alls säkert
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 19:50Nej det finns aldrig något belägg för att två kurvor som man tittar på så här har något med varandra att göra. Däremot gick cyklingen ner i Australien i och med införandet av hjälmtvång.
Det talar för att det finns ett samband, eftersom kurvorna ser ut
Nej det finns aldrig något belägg för att två kurvor som man tittar på så här har något med varandra att göra. Däremot gick cyklingen ner i Australien i och med införandet av hjälmtvång.
Det talar för att det finns ett samband, eftersom kurvorna ser ut
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 20:27Det är ytterst rimligt att antaga att regleringar begränsar. Om alla fick bestämma fritt om de skulle ha hjälm eller ej så är det rimligt att tro att man då också får flest cyklister. Alla gör det de föredrar istället för att försöka få alla att göra det
Det är ytterst rimligt att antaga att regleringar begränsar. Om alla fick bestämma fritt om de skulle ha hjälm eller ej så är det rimligt att tro att man då också får flest cyklister. Alla gör det de föredrar istället för att försöka få alla att göra det
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 21:03Jag har varit aktiv slalomtränare för ungdomar och som sådan åkte jag inte en meter utan hjälm. Det var bl.a. för att vara ett föredöme. Idag åker jag aldrig utan hjälm privat heller, känner mig sårbar. Som många har sett så har väl dom flesta slalomåkare
Jag har varit aktiv slalomtränare för ungdomar och som sådan åkte jag inte en meter utan hjälm. Det var bl.a. för att vara ett föredöme. Idag åker jag aldrig utan hjälm privat heller, känner mig sårbar. Som många har sett så har väl dom flesta slalomåkare