Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ofta byter ni hjälm?
You need to log in to create posts and topics.

I övriga EU är snusförsäljning förbjudet. I EU får tobaksodlare enorma EU-bidrag. Logiskt som bara den. Allt som kommer från EU ska tas med en stor nypa salt.

Sverige är Sverige och om det ska framläggas någon studie så är det med svenskars inställning t

Rasmus: Du har helt rätt. Jag pratar inte på individnivå. Där kan var och en bestämma och några lagar eller påtryckningar behövs inte heller.

När det gäller den stora bilden finns det tydliga trender

BILD:http://gbg.yimby.se/Publishing/FileStore/211/dd

Det finns inget belägg för att de två kurvorna i diagrammet har nåt som helst inbördes samband.

Läs mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation

Påminner mig om varför man utvecklade airbags: Amerikanska biltillverkare gillade inte bilbälten, eller att man påminde folk om att använda dem. Det kunde ge kunderna en obehagskänsla inför bilfärder, når de påmindes om att det kan vara farligt att krocka

5 april i GP.
De senaste fem åren har i stort sett alla olyckstyper på vägarna minskat. Undantaget är cyklisterna. Sedan ett par år tillbaka är cyklister den största gruppen svårt skadade vägtrafikanter.
Omkring 10 000 skadas varje år så svårt att de måst

Men det fanns bilbälteslagar i vissa delstater innan de började installara airbags.
I och för sig hade-har många amerikaner inbyggd airbag.

Petter WR

Kolla den där statistiken men med fokus 1992-2008. Då ser trenden som du talar om helt annorlunda ut. Antalet cyklister varierar men håller sig på väsentligen oförändrad nivå medans hjälmanvändandet ökar.

Sambandet har tyvärr inte alls säkert

Nej det finns aldrig något belägg för att två kurvor som man tittar på så här har något med varandra att göra. Däremot gick cyklingen ner i Australien i och med införandet av hjälmtvång.

Det talar för att det finns ett samband, eftersom kurvorna ser ut

Det är ytterst rimligt att antaga att regleringar begränsar. Om alla fick bestämma fritt om de skulle ha hjälm eller ej så är det rimligt att tro att man då också får flest cyklister. Alla gör det de föredrar istället för att försöka få alla att göra det

Jag har varit aktiv slalomtränare för ungdomar och som sådan åkte jag inte en meter utan hjälm. Det var bl.a. för att vara ett föredöme. Idag åker jag aldrig utan hjälm privat heller, känner mig sårbar. Som många har sett så har väl dom flesta slalomåkare