Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ofta byter ni hjälm?
You need to log in to create posts and topics.

Märklig diskussion!?

Menade du hela diskussionen eller just det här med att slå i skallen utan andra allvarliga skador? Svårt att få reda på sistnämnda utan just personliga berättelser.

För min del började jag ifrågasätta hjälmanvändandet för att jag tycker det är för mycket

Det finns inget vettig anledning Att INTE ha hjälm.

Jag är emot en hjälm-lag. Information är nog bättre.
Vilka kan ge bättre information än de som har egne erfarenheter ?
Det finns de cyklister som har kraschat och de som kommer att krascha 😉
När man kr

Vettiga anledningar eller inte, det finns studier som visar att antalet cyklister minskar om det blir hjälmtvång.

Och det finns studier som visar att de hälsoekonomiska vinsterna med att cykla överväger riskerna med att cykla utan hjälm.

Det finns också

Hörde på radion nån gång att en del äldre har så lång reaktionstid så att de inte hinner sätta ut foten utan faller platt på sidan om de blir stillastående med cykeln. Där betonades att en hjälm kunde rädda liv och hälsa eftersom det ofta inte blev stora

Åberg: Det där låter intressant och kan säkert stämma. Finns garanterat vissa grupper som kan ha mer nytta av hjälm än andra.

Thomas: Jo, Darwin kommer nog in här. De som inte cyklar överhuvudtaget dör och blir sjuka tidigare än de som cyklar.
Mycket mö

Tror gör man i kyrkan och tyvärr är jag ateist så allt jag säger räknas som att veta.
Min personliga åsikt - som då i sammanhanget blir förvandlat till fakta - är att en del av hjälmresonemangen här - ditt t.ex. - är stenkorkat. Ordbajseri baserat på en r

Självfallet blir folk som inte cyklar sjuka och/eller dör.
Det finns inga andra sätt att hålla sig frisk. Det är antingen cykla eller dö.

Thomas: Vad är skillnaden på att uttrycka sig oklart och att tro? Vetenskap baseras på att uttrycka sig så pass klart att andra kritiskt kan granska ens tankegång.
Jag förstår inte din tankegång över huvud taget. Jag försöker gärna omformulera mig om du

Faktum är att den absoluta majoriteten dör.