Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ofta byter ni hjälm?
You need to log in to create posts and topics.

Bra poäng det där angående antal cyklade km. Hela min argumentation kan ju falla på den punkten. Eftersom fotnot 27 saknas så vet vi ju inte hur de har räknat och om det på något vis kompenseras för att hjälmanvändare eventuellt cyklar längre. Tror minsan

"Det som är mest intressant är att hela 30 % av DAS har fått skallskador och att ingen av dessa använder hjälm, vilket bör ses som ett klart bevis på att många svåra olyckor hade kunnat undvikas om fler hade använt cykelhjälm."

Dvs 100% hade inte använd

Alkoholrelaterat?

Detta ser farligt ut
BILD:http://douvientleson.files.wordpress.com/2009/12/queen-jazz-lp-poster.jpg

Petter, det kan också vara så att folk som inte använder hjälm i större utsträckning bor, och cyklar, i glesbygd/landsbygd där trafiksituationen och vägytan är en helt annan än i större tätorter och städer.

För en hjälm är inte ämnad att hjälpa vid en ko

@Rasmus:
>Jag anser att en sån förklaringsmodell är betydligt mer trovärdig än en >där man utgår från att hjälmanvändare är sämre cyklister. Tittar jag >mig omkring i Göteborg är snarare det motsatta sant, för det är oftast >de hjälmlösa som gör de mest k

Ni verkar ha tid till vetenskapliga studier när ni är ute i trafiken.
Hur tror ni andra uppfattar er som trafikanter då?

jag har kraschat hjälmar utan att behöva uppsöka akuten för andra skador 🙂

Fp. David ¤®. : Det ser farlig ut, å i tilleg er det flere som bruker tå-klips. DET ER FARLIG, DET.

Jag har också slagit i skallen, med hjälm, i backen en gång utan att få andra skador som krävt sjukvård. Fick nog knappt ett skrubbsår en gång. Var lite omskakad efteråt och vet att jag tänkte att det nog inte hade varit lika roligt om hjälmen inte varit