Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 16:37Om jag skulle välta och slå skallen i backen vill jag givetvis ha en hjälm där, ( om den inte hakar fast i något eller på annat sätt gör så att jag bryter nacken istället).
Jag har ingen aning om hur stor sannolikheten för det där "om"-et är, inte heller
Om jag skulle välta och slå skallen i backen vill jag givetvis ha en hjälm där, ( om den inte hakar fast i något eller på annat sätt gör så att jag bryter nacken istället).
Jag har ingen aning om hur stor sannolikheten för det där "om"-et är, inte heller
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 16:56När man cyklar finns generellt inget hjälmen kan haka fast i så att man bryter nacken. Visst, i nåt fall bland tusentals, kanske tiotusentals, kan man råka ut för en sån sak, men är inte det att tänka bakvänt? Samma resonemang skulle man kunna applicera p
När man cyklar finns generellt inget hjälmen kan haka fast i så att man bryter nacken. Visst, i nåt fall bland tusentals, kanske tiotusentals, kan man råka ut för en sån sak, men är inte det att tänka bakvänt? Samma resonemang skulle man kunna applicera p
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:13Det kan ju också vara så att friktionen mellan hjälm och asfalt är större än mellan huvudet eller mössan och asfalten hade varit och då blir det ju större vridkrafter i nacken. Jag har hört detta nämnas i andra sammanhang, men det är ryktesvägen.
Det lär
Det kan ju också vara så att friktionen mellan hjälm och asfalt är större än mellan huvudet eller mössan och asfalten hade varit och då blir det ju större vridkrafter i nacken. Jag har hört detta nämnas i andra sammanhang, men det är ryktesvägen.
Det lär
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:20Ja, den där gamla grejen. Visst, man kanske får en liten vridningsskada på hjärnan om man har maximal otur. Men utan hjälmen kanske det i samma situation inte finns nån hjärna kvar att rädda...
Ja, den där gamla grejen. Visst, man kanske får en liten vridningsskada på hjärnan om man har maximal otur. Men utan hjälmen kanske det i samma situation inte finns nån hjärna kvar att rädda...
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:27Hade du varit född när bältestvånget infördes så hade du haft möjlighet att minnas hur tongångarna gick. Det var inte precis så självklart som du vill påskina.
Hade du varit född när bältestvånget infördes så hade du haft möjlighet att minnas hur tongångarna gick. Det var inte precis så självklart som du vill påskina.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:37Jag tycker INTE att det skall vara lag på att cykla med hjälm.
Folk borde fatta själva varför man skall ha hjälm.
I Stockholm använder de flesta hjälm, men på landsorten är det inte många ...
Är folk är lite dummare utanför Stockholm ? 😉
Jag tycker INTE att det skall vara lag på att cykla med hjälm.
Folk borde fatta själva varför man skall ha hjälm.
I Stockholm använder de flesta hjälm, men på landsorten är det inte många ...
Är folk är lite dummare utanför Stockholm ? 😉
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:41Jepp, vi bonnläppar är inte kloka på en fläck 🙂
Jepp, vi bonnläppar är inte kloka på en fläck 🙂
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:44Denne tråden skulle døpes om fra :Hur ofta byter ni hjälm?, til : Hur ofta byter ni hode ?
Denne tråden skulle døpes om fra :Hur ofta byter ni hjälm?, til : Hur ofta byter ni hode ?
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 17:50Har man ingen hjälm, kan man antagligen spela banjo.
Har man ingen hjälm, kan man antagligen spela banjo.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 18:06Jag kan faktiskt inte spela banjo, men är sugen på att lära mig..
Kanske beror på att jag använder hjälm på min ena cykel men inte den andra.. 😉
Jag kan faktiskt inte spela banjo, men är sugen på att lära mig..
Kanske beror på att jag använder hjälm på min ena cykel men inte den andra.. 😉