Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 08:59Byter nog hjälmen snart för att den ser lite sunkig ut, den får nog leva kvar som i pendlar tjänst och den nya får bara åka "fin hoj".
En fundering....eftersom risken för skallskador är större vid bilåkning vad har ni för hjälm i bilen? 😉
Byter nog hjälmen snart för att den ser lite sunkig ut, den får nog leva kvar som i pendlar tjänst och den nya får bara åka "fin hoj".
En fundering....eftersom risken för skallskador är större vid bilåkning vad har ni för hjälm i bilen? 😉
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 09:04@Rasmus: Tyvärr är det gott om propaganda åt båda hållen, och väldigt lite studier gjorda. För bilar är det tydligt visat att t.ex. säkerhetsbälten och antispin system minskar skaderisken. Så vitt jag vet finns inga sådana studier för cykelhjälmar. Däremo
@Rasmus: Tyvärr är det gott om propaganda åt båda hållen, och väldigt lite studier gjorda. För bilar är det tydligt visat att t.ex. säkerhetsbälten och antispin system minskar skaderisken. Så vitt jag vet finns inga sådana studier för cykelhjälmar. Däremo
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 10:59"edit: jag använder hjälm när jag cyklar på landsväg ifall någon undrar, men inte inne i stan."
Det borde være omvendt, om det skal velges.
Ja, ja, det finnes vel alle typer menesker på det her forum. 🙁Jeg hadde aldrig fortalt at jeg ikke brukte hje
"edit: jag använder hjälm när jag cyklar på landsväg ifall någon undrar, men inte inne i stan."
Det borde være omvendt, om det skal velges.
Ja, ja, det finnes vel alle typer menesker på det her forum. 🙁
Jeg hadde aldrig fortalt at jeg ikke brukte hje
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 12:24Varför skulle cykelhjälm vara viktigare i tävlingssammanhang än i vanlig stadstrafik?
Varför skulle cykelhjälm vara viktigare i tävlingssammanhang än i vanlig stadstrafik?
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 13:10För att bilister håller större avstånd om du inte använder hjälm.
I tävlingssammanhang är nog inte att bilister en lika stor olycksfaktor.
För att bilister håller större avstånd om du inte använder hjälm.
I tävlingssammanhang är nog inte att bilister en lika stor olycksfaktor.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 13:16"För att bilister håller större avstånd om du inte använder hjälm."
Det får stå for din egen erfaring, og ikke noget jeg tar som en sanhet.
Og det er ikke klokt å gi det intrykk til andre/nybegynnere, når du ikke har noget belegg for det. :@
"För att bilister håller större avstånd om du inte använder hjälm."
Det får stå for din egen erfaring, og ikke noget jeg tar som en sanhet.
Og det er ikke klokt å gi det intrykk til andre/nybegynnere, når du ikke har noget belegg for det. :@
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 13:22Vi som har syklet en del år, og er med i en sykkelklubb, som skal ivareta nybegynnere/unge i 10-15 års alder, er manisk opptatt av sikkehet.
Om vi skulle fortelle at det er ikke nødvendig med hjelm i trafikken i byen, så ville foreldre tro vi var idioter.
Vi som har syklet en del år, og er med i en sykkelklubb, som skal ivareta nybegynnere/unge i 10-15 års alder, er manisk opptatt av sikkehet.
Om vi skulle fortelle at det er ikke nødvendig med hjelm i trafikken i byen, så ville foreldre tro vi var idioter.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 13:25Petter WR: Det er lov og si mye "sprøtt" på et forum, men ikke fortel at hjelm er unødvendig på/i et sykkelforum.
Petter WR: Det er lov og si mye "sprøtt" på et forum, men ikke fortel at hjelm er unødvendig på/i et sykkelforum.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 13:55"För att bilister håller större avstånd om du inte använder hjälm.
I tävlingssammanhang är nog inte att bilister en lika stor olycksfaktor. "Det låter som om du redan ramlat och slagit i skallen... otroligt korkat. Hjälm ska bäras när man cyklar. Punkt
"För att bilister håller större avstånd om du inte använder hjälm.
I tävlingssammanhang är nog inte att bilister en lika stor olycksfaktor. "
Det låter som om du redan ramlat och slagit i skallen... otroligt korkat. Hjälm ska bäras när man cyklar. Punkt
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 14:23Linus: (t+) ... "punkt slut". Jag har förstått att detta med hjälm är en brinnande fråga i USA, men jag har aldrig förstått varför. Förmodligen är det samma mekanismen i gång som kräver att man ska kunna bära skjutvapen.
Jag känner mig oerhört naken om j
Linus: (t+) ... "punkt slut". Jag har förstått att detta med hjälm är en brinnande fråga i USA, men jag har aldrig förstått varför. Förmodligen är det samma mekanismen i gång som kräver att man ska kunna bära skjutvapen.
Jag känner mig oerhört naken om j