Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 14:36Det finns många diskussioner om hjälmtvångs för- och nackdelar för en populations generella skaderisk och hälsa, men var finns det något data till förmån för uppfattningen att bilar skulle hålla större avstånd till en cyklist utan hjälm?
Det finns många diskussioner om hjälmtvångs för- och nackdelar för en populations generella skaderisk och hälsa, men var finns det något data till förmån för uppfattningen att bilar skulle hålla större avstånd till en cyklist utan hjälm?
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 14:44Det är väl lite olika perspektiv på det hela. Troligen är det bättre att ha hjälm än att inte ha det. Det finns så vitt jag vet inga bevis, och då är det vi sysslar med här rent tyckande.
En studie visar att bilister håller större avstånd om man inte har
Det är väl lite olika perspektiv på det hela. Troligen är det bättre att ha hjälm än att inte ha det. Det finns så vitt jag vet inga bevis, och då är det vi sysslar med här rent tyckande.
En studie visar att bilister håller större avstånd om man inte har
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 14:55Det där med en studie som visar att bilister håller större avstånd om man inte har hjälm på sig tror jag inte på. Kan ha fel, men om jag inte får läsa studien själv, så tror jag inte på den. Låter som "urban legend".
Jag undrar om inte gruppförsäkringen
Det där med en studie som visar att bilister håller större avstånd om man inte har hjälm på sig tror jag inte på. Kan ha fel, men om jag inte får läsa studien själv, så tror jag inte på den. Låter som "urban legend".
Jag undrar om inte gruppförsäkringen
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 15:09Petter WR: Var jeg deg ville jeg ha lagt diskusjonen død. Om det er for å provosere så oppsøk heller din lokale kirke og rop: <Fanden i helvete<
Petter WR: Var jeg deg ville jeg ha lagt diskusjonen død. Om det er for å provosere så oppsøk heller din lokale kirke og rop: <Fanden i helvete<
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 15:27@Fredrik: Här är studien angående bilars avstånd och hjälmanvändande:
Accid Anal Prev. 2007 Mar;39(2):417-25. Epub 2006 Oct 24.
Drivers overtaking bicyclists: objective data on the effects of riding position, helmet use, vehicle type and apparent gender
h
@Fredrik: Här är studien angående bilars avstånd och hjälmanvändande:
Accid Anal Prev. 2007 Mar;39(2):417-25. Epub 2006 Oct 24.
Drivers overtaking bicyclists: objective data on the effects of riding position, helmet use, vehicle type and apparent gender
h
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 15:52Att det är samhällsekonomiskt fördelaktigt att inte tvinga alla att ha hjälm finns det nog ganska gott belägg för, pga effekterna av att folk inte cyklar är större.
Det betyder inte att det är meningslöst på individnivå eller att det inte innebär positiv
Att det är samhällsekonomiskt fördelaktigt att inte tvinga alla att ha hjälm finns det nog ganska gott belägg för, pga effekterna av att folk inte cyklar är större.
Det betyder inte att det är meningslöst på individnivå eller att det inte innebär positiv
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 16:00"Att det är samhällsekonomiskt fördelaktigt att inte tvinga alla att ha hjälm finns det nog ganska gott belägg för, pga effekterna av att folk inte cyklar är större."
Det tror jag inte på. Antagligen på kort sikt, men det kommer i sådana fall vara precis
"Att det är samhällsekonomiskt fördelaktigt att inte tvinga alla att ha hjälm finns det nog ganska gott belägg för, pga effekterna av att folk inte cyklar är större."
Det tror jag inte på. Antagligen på kort sikt, men det kommer i sådana fall vara precis
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 16:11Knappast. Effekten att folk slutade köra bil med bältestvång lär ha varit extremt begränsad.
Knappast. Effekten att folk slutade köra bil med bältestvång lär ha varit extremt begränsad.
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 16:23@Linus:
The Health Impact of Mandatory Bicycle Helmet Laws
Piet De Jong
Macquarie University - Actuarial Studies
February 24, 2010
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1368064Utöver det finns det också studier som visar att ju fler som c
@Linus:
The Health Impact of Mandatory Bicycle Helmet Laws
Piet De Jong
Macquarie University - Actuarial Studies
February 24, 2010
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1368064
Utöver det finns det också studier som visar att ju fler som c
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 16:26Petter WR, om du skulle välta och slå skallen i backen, vill du då ha hjälm på eller vara utan?
Äh, varför ska jag bry mig... Det är meningslöst att argumentera med folk som köpt den där antihjälmpropagandan. Lite som att argumentera med kreationister...
Petter WR, om du skulle välta och slå skallen i backen, vill du då ha hjälm på eller vara utan?
Äh, varför ska jag bry mig... Det är meningslöst att argumentera med folk som köpt den där antihjälmpropagandan. Lite som att argumentera med kreationister...