Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 20:58Vi satt just och pratade om det här lite och måste nu undra lite. Om du nu inte använder hjälm för att bilarna (i England) kör om med större marginal och på så sätt blir säkrare, använder du då istället peruk och lämpliga
accessoirer?Eftersom undersökn
Vi satt just och pratade om det här lite och måste nu undra lite. Om du nu inte använder hjälm för att bilarna (i England) kör om med större marginal och på så sätt blir säkrare, använder du då istället peruk och lämpliga
accessoirer?
Eftersom undersökn
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 23:25<visade större hänsyn och körde om med större marginal om de trodde att man var kvinna.<
For å oppnå 100% sikkerhet i trafikken så har disse forstått det, og helt uten hjelm
BILD:http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00731/nakne_syklister_731564i.jpg
<visade större hänsyn och körde om med större marginal om de trodde att man var kvinna.<
For å oppnå 100% sikkerhet i trafikken så har disse forstått det, og helt uten hjelm
BILD:http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00731/nakne_syklister_731564i.jpg
Quote from Funbeat user on 6 April 2011, 06:45Nej jag använder faktiskt inte peruk. Däremot har jag alltid blinkande baklyse, vilket minskar olycksrisken med 30%, även i dagsljus.
Hjälm eller peruk är jobbigare att använda och jag tror deras effekt är betydligt mindre därför låter jag bli på kortare
Nej jag använder faktiskt inte peruk. Däremot har jag alltid blinkande baklyse, vilket minskar olycksrisken med 30%, även i dagsljus.
Hjälm eller peruk är jobbigare att använda och jag tror deras effekt är betydligt mindre därför låter jag bli på kortare
Quote from Funbeat user on 6 April 2011, 07:05Blinkande bakljus ... då hör jag att du cyklar ensam. Att ligga på rulle bakom ett blinkande bakljus är inte kul.
Blinkande bakljus ... då hör jag att du cyklar ensam. Att ligga på rulle bakom ett blinkande bakljus är inte kul.
Quote from Funbeat user on 6 April 2011, 08:00Finns inte så många andra liggcyklister att ligga på rulle med, och tyvärr gör jag nog mer skada än nytta om jag skulle försöka ge mig in i en rulle med vanliga cyklar - så om jag skulle råka på en sådan lägger jag mig alltid bakerst eller drar ifrån.
Ed
Finns inte så många andra liggcyklister att ligga på rulle med, och tyvärr gör jag nog mer skada än nytta om jag skulle försöka ge mig in i en rulle med vanliga cyklar - så om jag skulle råka på en sådan lägger jag mig alltid bakerst eller drar ifrån.
Ed
Quote from Funbeat user on 6 April 2011, 08:17Ja, och det det vara i detta fallet också på icke-kort sikt.
EDIT: Inser att jag svarat på ett inlägg från förra sidan... så detta inlägg känns lite passé. 😀
Ja, och det det vara i detta fallet också på icke-kort sikt.
EDIT: Inser att jag svarat på ett inlägg från förra sidan... så detta inlägg känns lite passé. 😀
Quote from Funbeat user on 13 April 2011, 18:45Jag köpte en ny hjälm i måndags, -kraschade i lördags.
Kör med blinkande ljus när jag åker ensam, aldrig i grupp.
Väldigt irriterande med blinkande ljus.Åker man med någon som har blinkade ljus så säger man åt vederbörande, -det är säker ett misstag ..
Jag köpte en ny hjälm i måndags, -kraschade i lördags.
Kör med blinkande ljus när jag åker ensam, aldrig i grupp.
Väldigt irriterande med blinkande ljus.
Åker man med någon som har blinkade ljus så säger man åt vederbörande, -det är säker ett misstag ..
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 01:21http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/STRADA/Rapporter/olycksrapport_2000_2003.pdf?epslanguage=sv
Har inte läst hela men kollat på sidan 26. DAS står för döda eller allvarligt skadade.
Tillägg: Har sett siffror som visar tydligare att man ska ha h
Har inte läst hela men kollat på sidan 26. DAS står för döda eller allvarligt skadade.
Tillägg: Har sett siffror som visar tydligare att man ska ha h
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 14:55Tack för länken åberg! Mycket intressant läsning.
Det verkar uppenbart (vilket man såklart kan förutsäga) att hjälm skyddar mot skallskador. Skyddseffekten är däremot knappast så hög som man kan tro vid första anblicken.
1.3% av de som har hjälm och ha
Tack för länken åberg! Mycket intressant läsning.
Det verkar uppenbart (vilket man såklart kan förutsäga) att hjälm skyddar mot skallskador. Skyddseffekten är däremot knappast så hög som man kan tro vid första anblicken.
1.3% av de som har hjälm och ha
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 15:01Jag skulle gissa att hjälmanvändare cyklar längre sträckor vilket gör att deras andel av cyklade km är högre än 13,1 %. Exakt vad fotnot 27 betyder framgår inte av dokumentet.
Missade du slutsatsen:
"Det som är mest intressant är att hela 30 % av DAS har
Jag skulle gissa att hjälmanvändare cyklar längre sträckor vilket gör att deras andel av cyklade km är högre än 13,1 %. Exakt vad fotnot 27 betyder framgår inte av dokumentet.
Missade du slutsatsen:
"Det som är mest intressant är att hela 30 % av DAS har