Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ofta ska man byta skor?
You need to log in to create posts and topics.

Konstigt det där med att man å ena sidan säger att man ska springa barfota och/eller i tunna skor utan stöd o dämpning. Å andra sidan att man ska byta skor ofta för att dämpningen blir sämre.

Om man nu har ett par skor ett par år, o de gradvis blir hård

Anders Nilsson: Follow the money...

När jag var inne in en sportbutik med löpband så hade en annan kund med sig sina "gamla" joggingskor. Han tyckte den ena skon kändes konstiga för paret var inte så gamla. Försäljaren upptäckte att en "kudde" i ena skon troligen gått sönder, det var det so

Har man skorna för dämpningens skull och är van vid den så är det ganska rimligt att byta när dämpningen tar slut. Annars kan man se det som inskolning på odämpade skor & barfota att fortsätta använda dem 😉

Anders N: Det är väl lite olika filosofier där. Antingen tror man att människan behöver skor för att springa eller så gör man det inte. Dämpningen slits ut rätt fort, det blir mer pengar åt skotillverkarna så. Å andra sidan, enda problemet med att använda

Tja, man kan väl också se det så här att den som uppskattar dämpningen som terrängunderlag erbjuder även när man springer barfota eller i odämpade skor vill kanske uppleva samma dämpning på asfalt och betong. Då snörar man på sig dämpade skor. Det ena stå

Har 20 år gamla Adidas som fortf är ok att springa i, dämpningen är ok. Har dock mest varit trädgårdsskor sista 17-18 åren. Mina 2 år gamla Brooks är visserligen nerslitna inuti, men helt ok att springa i.

Hittade denna sida, kanske kan vara till hjälp. Själv kör jag på känn. Man märker när skorna inte "beter" sig som de ska. Jag har hört att man endast ska springa en mara/sko men pga problem med mina nya skor blev det TRE med mina gamla innan jag bytte. h

Hittar man en bra skomodell - köp 5 par.
Någon skrev detta på Funbeat - mycket bra.

Skofabrikanter är som alla andra - de måste ändra.

Jag tillhör därför typ Micke som har dem så länge jag trivs i dem.
Det är ej lätt att hitta nya som är lika bra som de

K-Gs råd är väldigt bra.

- Hittar du en bra skomodell - köp fler par. (De finns garanterat inte kvar att köpa nästa gång du vill ha ett par.)

- Byt när du inte längre tror på dina skor. (Skorna håller ofta mycket längre än ditt tålamod/humör eller din