Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar om någon har förslag på någon bra läsning när de gäller relationen mellan löpning i kombination med längd och/eller vikt eller har några egna erfarenheter eller tips?

Ligger ganska högt på både längd och viktfronten och hade varit intressant a

Man brukar ha som riktmärke att 1 kg motsvarar 3sek/km. Alltså 10 kg skulle motsvara ung 10 min på en halvmara.
Jag tror detta stämmer när man tränar bort dessa kg med löpning dock.
Att köra milen på 45 min är väldigt bra med 110 kg på kroppen.
Rekommende

Håller med Robert om att det är en riktigt bra tid på milen under de förutsättningar du nämner!

Jag har läst på ett flertal ställen, men vet inte om det finns någon verklig grund för det, är att man blir ca 3 sek snabbare per kilometer per kilo. Givetvis

En följdfråga: De där 3 sekunderna per kilo ni nämner,,,gäller det bara om det är överviktskilon man har?
Jag menar en person som har normalvikt 65 kilo och en som har normalvikt 75 kilo (p.g.a. sin längd) borde väl kunna springa lika snabbt?

Hej!

När jag var yngre och ca 5 kg lättare (trots mer muskler..) så susade jag uppför backarna. Nu känns det att jag har tyngd att förflytta. Och ändå är jag inte TUNG (60.5 kg på 170 cm)

Nedför märks inte någon skillnad, men även på platten tycker jag

Åsa: Ja, det är övervikt, dövikt, sällskapsvikt det handlar om som jag förstått det.

Om man sätter likhetstecken mellan kondition och VO2max(ml/kg) spelar vikten roll oavsett vad den består av.

Men det finns ju fler faktorer som spelar in, så det är inte helt rättvist att bara se till maximal syreupptagning.

Så länge man inte ligger i nedre intervallet av kroppsfett, så tror jag inte det spelar någon roll om man går från 90 till 80 eller från 80 till 70. Även stora muskler på överkroppen får nog betecknas som barlast.

Så, om TS skulle komma ner till 90 kg, s

"Om jag skulle lyckas banta 10 kg hur mycket nytta skulle jag ha av de? "

Jag tror inte att det skulle påverka din tid på tex milen nämnvärt

Bara att bli 10 kg lättare gör inte den stora skillnaden. Det gör träningen.
D.v.s om du har samma vikt och trän

Jag håller inte med där. Att gå ner några kilo i vikt spelar ganska stor roll, åtminstone för min egen subjektiva uppfattning. Det gör löpningen väsentligt roligare och lättare. Och snabbare. Personligen tror jag att de tre sekunderna är i underkant med d