Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 13:12"Jag håller inte med där. Att gå ner några kilo i vikt spelar ganska stor roll"
Det behöver du inte göra. Men jag vet att det är så och det räcker för min del. Och jag tror inte att du läst det jag skrev eller i alla fall inte förstod det jag skrev. Jag
"Jag håller inte med där. Att gå ner några kilo i vikt spelar ganska stor roll"
Det behöver du inte göra. Men jag vet att det är så och det räcker för min del. Och jag tror inte att du läst det jag skrev eller i alla fall inte förstod det jag skrev. Jag
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 13:28Vad jag märkt för egen del är att när jag tappat i vikt går det LÄTTARE att springa... pulsen går inte lika snabbt upp och framför allt belastar det knäna mindre.
Om det är vikten eller bieffekterna av att gå ner i vikt som påverkar prestationen, går sä
Vad jag märkt för egen del är att när jag tappat i vikt går det LÄTTARE att springa... pulsen går inte lika snabbt upp och framför allt belastar det knäna mindre.
Om det är vikten eller bieffekterna av att gå ner i vikt som påverkar prestationen, går sä
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 14:02Intressant fråga, jag har funderat en del på det här jag också. Många löpare skiter i styrketräning och har som argument att de bara bli tyngre och kommer springa saktare. Personer som springer typ 50min på 10 km. Det är ju rena vansinnet. Träna mer så ko
Intressant fråga, jag har funderat en del på det här jag också. Många löpare skiter i styrketräning och har som argument att de bara bli tyngre och kommer springa saktare. Personer som springer typ 50min på 10 km. Det är ju rena vansinnet. Träna mer så ko
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 14:03Gör tankexperimentet (eller praktiskt), skulle du springa fortare om du hade extravikt på säg 5 kg?
Vikten har stor betydelse för prestationen och längden. Träning är förstås en förutsättning så den diskussionen kan lämnas hän.
Det finns några trådar o
Gör tankexperimentet (eller praktiskt), skulle du springa fortare om du hade extravikt på säg 5 kg?
Vikten har stor betydelse för prestationen och längden. Träning är förstås en förutsättning så den diskussionen kan lämnas hän.
Det finns några trådar o
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 14:04Som allt annat är det nog rätt stora skillnader mellan olika personer. Består viktförändringen av bara fett eller är det även muskler?
Har man tillgång till viktväst eller dylikt kan man ju göra ett omvänt test. 10 kg extra ger en känsla av ett tungt seg
Som allt annat är det nog rätt stora skillnader mellan olika personer. Består viktförändringen av bara fett eller är det även muskler?
Har man tillgång till viktväst eller dylikt kan man ju göra ett omvänt test. 10 kg extra ger en känsla av ett tungt seg
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 14:29Hej Anna.
Ja men du vägde inte 110kg eller? Och där i ligger skillnaden. Jag kände också skillnad mellan 63 och 58 kg, d.v.s ca 8%. Men det är inte det han frågade om han frågade om när man väger 110- ca 8%.
Att du blir snabbare och känner att det går
Hej Anna.
Ja men du vägde inte 110kg eller? Och där i ligger skillnaden. Jag kände också skillnad mellan 63 och 58 kg, d.v.s ca 8%. Men det är inte det han frågade om han frågade om när man väger 110- ca 8%.
Att du blir snabbare och känner att det går
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 14:34"Gör tankexperimentet (eller praktiskt), skulle du springa fortare om du hade extravikt på säg 5 kg?"
Hans. Det beror helt på vad dessa 5 kg består av.
Själv har jag gjort denna viktresa. I mitt fall så gick jag upp tackvare träning från ca 58 till ca62
"Gör tankexperimentet (eller praktiskt), skulle du springa fortare om du hade extravikt på säg 5 kg?"
Hans. Det beror helt på vad dessa 5 kg består av.
Själv har jag gjort denna viktresa. I mitt fall så gick jag upp tackvare träning från ca 58 till ca62
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 15:30Kära P.
Jag tror att knäna får mindre belastning vid viktnedgång från 110 kg oxå... Psykiskt gör även det sitt till ... tror du inte... ??;)
Kära P.
Jag tror att knäna får mindre belastning vid viktnedgång från 110 kg oxå... Psykiskt gör även det sitt till ... tror du inte... ??;)
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 15:32@P. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt?
Menar du att det ger skillnad att gå ner i vikt (fett, inte muskler), men att skillnaden är mer markant ju närmre en "ideal" vikt man är? Alltså att viktminskningen påverkar mindre om man är kra
@P. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt?
Menar du att det ger skillnad att gå ner i vikt (fett, inte muskler), men att skillnaden är mer markant ju närmre en "ideal" vikt man är? Alltså att viktminskningen påverkar mindre om man är kra
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 15:39Det är väl egentligen ganska så självklart att vikten påverkar löpningen. Tejpa 10 paket mjölk runt midjan och testa själva!
Just 10 kg övervikt är vad jag dras med. Eftersom jag tävlar ganska så ofta så märker jag av det på backiga tävlingar, speciellt
Det är väl egentligen ganska så självklart att vikten påverkar löpningen. Tejpa 10 paket mjölk runt midjan och testa själva!
Just 10 kg övervikt är vad jag dras med. Eftersom jag tävlar ganska så ofta så märker jag av det på backiga tävlingar, speciellt