Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

P. jag håller med dig om att det inte går att säga rakt av att ett kilo lägre vikt ger att man springer en km tre sekunder snabbare, men å andra sidan är det väl ingen som har hävdat att detta är en sanning för alla i alla lägen.

Däremot verkar det finn

Rent allmänt,

Tänk en bil med motor som utvecklar en viss effekt. Den har en viss maxhastighet, gör karossen lättare och maxhastigheten ökar med samma motor.

En annan observation att göra är att vid tävling kolla på de 50 första vid målgång, man hittar

Anders D, här finns läsning för dig:
http://www.sportsscientists.com/2010/05/sub-27-10km-limit-exclusive-club.html#

"So it turns out that over 3,000 people have summitted Mount Everest. Only 31 have broken 27 minutes for 10,000m.

Admittedly, no-one ha

Roligt att så många kommit med informerade kommentarer och länkat i diskunionen. De diskuterades lite angående att tappa för mycket vikt, och när detta inte längre var en vinst... De är knappast något sånt de är frågan om för mig och var lite därför jag s

@Anders

Ledsen att göra dig besviken, men 1g fett ~9kcal, så du tittar på 90.000 kcal att gå back på 3 månader 😉

Har själv att jämföra då jag löpte aktivt på 90talet och vägde 72kg, har på senaste tiden återupptagit löpning efter år med styrketräning och en dagsvikt på 108kg. Visst är det kämpigare att frakta runt den tyngre kroppsvikten rent koditionsmässigt. Men i

@Anders, tolkar jag din kommentar att du nu gör 1.40 på halvmarathon?
Då har du kapacitet att klara 1.30 också.

Jag sänkte mig 10 min på halvmarathon till strax över 1.30 på 1 år med i princip konstant vikt och enbart kvalitetsträning och jag 10 år äldre

Intressant!

När jag var 17 vägde jag 47 kilo och sprang en mil på 46 minuter, alltså ingen superdupertid men jag ansträngde mig inte så seriöst då heller, spelade fotboll och sprang ca 3-5 gångar i veckan. Idag väger jag 55 kilo och springer fortfarande

Är det så klokt Anna?

3 sek per km stämmer ganska bra för mig. Det har man märkt när man pendlat upp och ner i vikt och tränat regelbundet. Håller dock med Mikael att det påverkar mer i backig terräng. Brukar springa backtest med skidungdomar som jag tränar, där straffas man h