Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:16Mikael, det behöver inte enbart bero på vikten...
Själv fick jag storstryk på lidingöloppet för två år sedan av en som jag lätt springer om när det är platt. Men när man som jag inte hade sprungit i en enda backe på träning så blev det änna lite jobbigt
Mikael, det behöver inte enbart bero på vikten...
Själv fick jag storstryk på lidingöloppet för två år sedan av en som jag lätt springer om när det är platt. Men när man som jag inte hade sprungit i en enda backe på träning så blev det änna lite jobbigt
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:19Ja det är väl ingen som har påstått att en löpare som väger mindre än en annan nödvändigtvis är snabbare.
Ja det är väl ingen som har påstått att en löpare som väger mindre än en annan nödvändigtvis är snabbare.
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:32Nä, det var därför som jag gjorde jämförelsen med de löpare jag har koll på.
Jag har haft en viktutveckling från otränad och ca 90 kg till tränad och 68 kg för att nu ligga på ca 78. Eftersom jag fortsätter att tränar regelbundet och hårt så springer jag
Nä, det var därför som jag gjorde jämförelsen med de löpare jag har koll på.
Jag har haft en viktutveckling från otränad och ca 90 kg till tränad och 68 kg för att nu ligga på ca 78. Eftersom jag fortsätter att tränar regelbundet och hårt så springer jag
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:35"Kära P.
Jag tror att knäna får mindre belastning vid viktnedgång från 110 kg oxå... Psykiskt gör även det sitt till ... tror du inte... ?? "Nej det tror jag inte , jag vet;) Men det har inte med saken att göra. Inte på det sättet i allfall. Om/när jag
"Kära P.
Jag tror att knäna får mindre belastning vid viktnedgång från 110 kg oxå... Psykiskt gör även det sitt till ... tror du inte... ?? "
Nej det tror jag inte , jag vet;) Men det har inte med saken att göra. Inte på det sättet i allfall. Om/när jag
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:39"Hittade iaf en artikel på amerikanska Runners World om detta, där de tar upp vetenskapliga studier som gjorts av bl a Paul Vanderburgh som visar på att vikten påverkar hastigheten vid löpning, och att man blir snabbare om man går ner i vikt men givetvis
"Hittade iaf en artikel på amerikanska Runners World om detta, där de tar upp vetenskapliga studier som gjorts av bl a Paul Vanderburgh som visar på att vikten påverkar hastigheten vid löpning, och att man blir snabbare om man går ner i vikt men givetvis
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:40Jag har svårt att tro att någon ifrågasätter det.
Jag har svårt att tro att någon ifrågasätter det.
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:45"Det är väl egentligen ganska så självklart att vikten påverkar löpningen. Tejpa 10 paket mjölk runt midjan och testa själva!"
Det behöver jag inte göra. Jag springer med utrustning som väger mer än dessa 10 kg så jag vet skillnaden med och utan.
Men de
"Det är väl egentligen ganska så självklart att vikten påverkar löpningen. Tejpa 10 paket mjölk runt midjan och testa själva!"
Det behöver jag inte göra. Jag springer med utrustning som väger mer än dessa 10 kg så jag vet skillnaden med och utan.
Men de
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 16:50Ja precis, vi ultralöpare brukar ibland springa trail med packning (typiskt 6-8 kg) och ibland tävlingar där markservice tar bort behovet av packning. Det är en märkbar skillnad på ansträngningsnivå och tempo.
Ja precis, vi ultralöpare brukar ibland springa trail med packning (typiskt 6-8 kg) och ibland tävlingar där markservice tar bort behovet av packning. Det är en märkbar skillnad på ansträngningsnivå och tempo.
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 17:04Men man kan väl inte jämföra en person som väger exempelvis 60 kg som hänger på sig 5 kg packning då och då med en person som väger 65 kg utan packning? Är inte kroppen tränad för att springa och dra på 65 kg på en person som väger det naturligt sas? Elle
Men man kan väl inte jämföra en person som väger exempelvis 60 kg som hänger på sig 5 kg packning då och då med en person som väger 65 kg utan packning? Är inte kroppen tränad för att springa och dra på 65 kg på en person som väger det naturligt sas? Elle
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 17:05Nej just det. Vad jag säger är att man alltid måste göra en bedömning i relation till en individs utgångsvikt och resultat.
Nej just det. Vad jag säger är att man alltid måste göra en bedömning i relation till en individs utgångsvikt och resultat.