Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om ni lovar att inte ta efter så kan jag berätta att jag inför förra årets Stockholmsmara bantade ned mig 4 kg på en dryg vecka.

Jag hade sprungit Lidingö Ultra i början av maj och insåg att jag inte skulle klara mitt mål på maran 3:59:59. Jag låg snara

Jag tror på modellen att deffa bort några kilo inför ett prioriterat lopp om tiden är viktig. Men sen äta upp sig igen efter. Säkrast att ha några kilo som buffert 😉

Jag insåg ganska direkt efter jag postat att jag räknat fel... eller kom ihåg fel. Hade nämligen räknat ut att jag behövde bränna 400 000 kj, eller typ 100 000 kalorier som du säger. Dom gör de bra dom på biggest loser = )

När de gäller min form har jag

Hej!

Det du skulle vinna på att tappa några kilo om du vill fortsätta springa och träna även i framtiden är att du skulle förebygga att dina leder överbelastas. Annars finns det ju risk att du i framtiden kommer att få problem med dina knän, höfter mm. N

Mikael, hur tyckte du att själva icke-ätandet påverkade din prestation, kände du av någon kraftlöshet (under sjöälva loppet) eller kändes det mer eller mindre normalt?

Magnus, nej inte alls. Jag började ju äta mer än ett dygn före start. Jag är ju van att tävla på distanser som är betydligt längre än marathon så jag har bra koll på vilket närings- och vätskeintag som jag behöver för att klara 4 timmars löpning.

Edit: a

Intressant, jag är själv inne på att skava några kilo inför större lopp. Åt du något särskilt dagen innan, mycket kolhydrater (eller lite)?

Förmodligen åt jag ris eller pasta dan innan. Kommer inte ihåg men det är vad jag brukar äta dagen innan ett lopp.

Men jag avråder alltså från att göra en sådan där panikbantning.

Att jag själv gjorde det var för att jag under 2010 hade ett upplägg med

Tja det var väl en form av "kolhydratladdning" skulle jag kalla det. Toktömma och så bomba på med kolhydrater straxt före ett lopp.
Och det är väl kanske lämpligt inför lite längre lopp. Alla delar inte den uppfattningen. men för egen del så tycker jag at

Jo, jag tänkte kolhydratladdning också när jag läste om Mikaels upplevelse.

Tömmer du (P.) också, eller laddar du bara?