Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningHur räkna längder?
You need to log in to create posts and topics.

jo, det kan jag hålla med om. Klockan är ett bra hjälpmedel. Speciellt om man simmar lite längre sträckor själv. Simmar man i grupp kan man ofta förlita sig på dom andra om man tappar räkningen.

Kvittar hur man räknar så kan man tappa räkningen. Det räc

Om man ska köpa en sån där handklickare (som jag nu lärt mig att den heter) på Clas Ohlson så kollar man på hylla B18 (åtminstone i Gallerian i Stockholm men det är säkert samma system överallt). Pris 139 SEK.

Lägg av! Hur hade ni tänkt använda den när ni simmar?
Stoppa den mellan skinkorna och knipa till efter varje vändning?

martin: haha! skön kommentar..
jag håller med, det är frågan som alla egentligen ställer.

det är väl bara att räkna i huvudet? och om man tappar bort sig - försök räkna och om det inte går kan man uppskatta distansen. (eller så har man tur och kan ha trä

När jag tränar håller jag nårlunda reda på längderna.
Men det händer att jag vill ha ett rehabpass då jag bara simmar, kanske i ojämn hastighet, precis utifrån hur jag känner mig just då. Då kan jag inte titta på klockan. Då vill jag inte heller tänka på

Jag skulle kunna tappa räkningen på 50m fritt och heta tips som att "det är bara att komma ihåg" ger mig ingen riktig "aha!-upplevelse" direkt.

Bäst hittills
- Bara räkna 50:or och i meter, inte antal.
- upprepa sträckan för sig själv fram till nästa

Nu är jag ingen tävlingssimmare, men, jag får krupp om jag frisimmar mer än 20 längder i sträck. Pass läggs i stället upp i segment på upp till 200, och 8 längder kan man ju hålla reda på. Resten är tekniksegment och intervaller - vilket är lättare.

Jag vill inte låta fördomsfull nu, men kanske är det så att "riktiga" simmare som Robert uttryckte sig oftast voltvänder då det är vanligast att man kör frisim istället för tex bröstsim vid långdistans. Och alla vet väl hur en voltvändning ser ut? Det är

Jag förstår mycket väl att drivna simmare både har starkare incitament för och bättre övning i att kunna hålla simmad distans i huvudet. Jag har bara - rent allmänt - lite svårt att se varför man måste vara dryg och nedlåtande mot folk som frågar om råd a

Nu tror jag nästan att Victoria är lite nedlåtande också - dom som simmar kors och tvärs och simmar 300m 2ggr om året finns nog knappast här? Jag hade för mig att vi diskuterade olika sätt att hålla simmad längd i huvudet. Och så långt som till voltvändni