Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Så kan du springa efter puls, ställ in ett pulstal som du inte får gå över och få klockan till att larma när du gör det så får du hjälp av klockan att hålla ned farten.

Du verkar ju ha två saker som motiverar dig: Att springa 5 km utan att stanna och att springa mot klockan.

I grunden så är det nog - precis som redan sagts - så enkelt att du behöver ta det lite lugnare för att kunna öka distansen upp mot 5 km.

Sedan k

Spring som du gör men kolla hur långt (längd i sträcka om du har GPS, längd i tid om du bara har tidtagning) du springer innan du behöver gåvila. Nästa gång gör du likadant men när du börjar känna för att vila springer du lite lite till innan du vilar. Ti

Jag säger som flera andra här, att du kan pröva försök springa långsammare, om du har dålig kondition så kan det bero på det. Du kan också se till att värma upp ordentligt innan du börjar springa.

I annat fall kan det vara mentalt. Om det alltid är samma

Spring 10 km istället för 5. Då hittar du lättare in i ett lugnt och uthålligt tempo.

Fokusera på en sak i taget. Skippa klockan och ge dig fan på att du ska springa 5 km! Ta det lugnt, när du börjar känna att det börjar gå tungt så dra ner på tempot men gå inte! Tror att mycket är mentalt! 🙂 Det kan hjälpa om du springer med någon som k

När jag ska springa lite längre än jag gjort tidigare så är målet "bara" att springa runt. Andra gången på samma sträcka har man sedan en tid att gå under.

En idé är att växla mellan gång och löpning, men försöka minska successivt på "gångtiden". Dvs, satsa först på att springa 10 min, gå 2 min etc. Efter hand kan du öka till springa 12 min, gå 2 min, eller något sådant. Till slut har du nått "löptid" som mo

Precis som alla andra sagt låter det som att du springer fortare än du klarar just nu. Vi har alla en maxfart beroende på hur långt vi skall springa. Jag kan springa mycket fortare i 50 meter än i 400 meter. Eller för den delen i 5 km. Och min fart på 400

Det bästa med Funbeat tycker jag är att så många delar med sig av sina erfarenheter till dem som vill ha råd; jag blir nästan rörd. (t+)

Lycka till och jag tror att du snart springer som du själv vill!