Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag träna?
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle gärna ta emot lite tips om hur jag ska träna för att uppnå mina mål, så jag testar att fråga här.

Info om mig: Är ganska otränad, har aldrig direkt tränat, utom en hel del friskis och cykel för några år sedan. ca 25 kg övervikt.

För någon mån

Jag har också vad hälsokontrollen kallar för övervikt och varit rädd att knäna skall paja. Så jag började med att cykla 2 mil om dagen för att få igång lite flås och självförtroende. Sen drog jag igång c210k programmet och det går hur bra somhelst. Kolla

köp en bok av Phil Maffetone.
jag tror att hans teorier är perfekta för överviktiga, men även för många andra.
http://www.bokus.com/b/9789197615112.html?pt=search_result&search_term=maffetone

Sedan så handlar det inte om att börja att träna. det handlar

Om du vill bygga kondition för orientering kan det vara bra att springa på tekniska stigar i skor som låter dig känna underlaget, det blir nämligen svårare att skada sig då, särskilt benhinnorna. Du kan helt enkelt inte ta lika långa steg på en teknisk st

jo, jag har märkt att det är lite dumt med dämpande skor på småstigar, och skogen dämpar ju rätt mycket av sig själv, men jag kan inte springa i tunna skor på de större stigarna, då får jag ju ont. och lite större stigar måste jag ju springa på.

Nej. Du behöver ingen dämpning, kroppen tar hand om det själv om du bara har vettig teknik. Ta korta och snabba steg och se till att sätta ner foten direkt under kroppen med knät böjt så ska du se att det inte gör ont längre. Med andra ord ska du ha samma

Mitt tips är att vänta med löpning och satsa på promenader istället. Det var först efter det attt jag gått ned 20kg som jag började springa med Couach to 5k och nu efter 36 kg springer jag lätt en mil.

Finns det någon som är för dämpning som har en åsikt om det där? Vore kul att höra från båda sidor.

och Mats: för skaderiskens skull? eller för något annat? Jag kan ju känna mig rätt handikappad med mina kilon och försöker peppa mig genom att tänka att d

Medan du väntar kan du roa dig med att läsa det här: http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/

Sen kan du dessutom försöka hitta någon studie som säger att dämpning förebyger skador. Jag har letat som en galning i över ett år nu men inte hittat någon..

Olle, jag håller inte med Dig alls! Den naturliga dämpningen utgörs bl a av fotvalven och fettkuddarna i fötterna. Risken att de delvis är kollapsade är betydligt större hos en överviktig person. Att då råda någon, som väger lite för mycket, att springa u