Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag träna?
You need to log in to create posts and topics.

underbart att ingen av er vill ha den här debatten här, men likförbannat fortsätter den! underbart!

men tack för tipsen som ni kommer med i slutet av inläggen så att det inte ska verka som att ni debatterar fotisättning.

och när ni ändå håller på: bli

Själv valde jag att gå ner i vikt med hjälp av promenader och motionscykel tills övervikten bara var 10 kg innan jag började springa. Men eftersom du själv känner att du vill springa så tycker jag att du ska göra det. Den träning man tycker om är oftast d

Allt som Valter skriver låter jättebra. Att varva löpning/jogg med promenad är utmärkt eftersom det engagerar olika muskelgrupper. Jag skulle dock vilja lägga till tipset att komplettera med styrketräning med fokus på bål och överkropp (=core-träning). De

Christer,

"Då man går sätter man ner hälen först! Och man går kanske mer än man springer (med en del undantag förstås)"

Nja, gör man det eg, som löpare? Hur stor veckomängd i löpta mill har t ex Du? Skulle bli överraskad om Du går ens två tredjedelar av

Nja, läs inte vad jag skriver - läs vad jag tänker!

Jag menade nog att man gick mer än man sprang då fötter mm utvecklades inte nu. Och med mer menade jag dessutom inte distans utan tid...jag tror att vi tänker ung. likadant här Sylvia

Tack Valter och Mikael för bra och intressanta inlägg! Mera mera!

Jag håller med om rekommendationen ovan av styrketräning av bålen, med lite komplement: Träna styrkan i fötterna också, det minskar skaderisken för bland annat stukningar. Min favorit är att stå på ett ben ett tag. Om det blir lätt får man blunda också.

Just det, stå på ett ben är bra träning..

Jag snappade upp ett tips här på Funbeat för ett tag som jag har haft stor glädje av: På min badrumsspegel har jag satt en liten post-it-lapp som det står MV och KH på. Det ska uttydas som "Morgon Vänster" och "

Att stå på ett ben kollar de alla 7-åringar på, så det är ju beklämmande att vi gamla kategoriserar det som en "fotövning". 😉

Jag vill slå ett slag för tågång med höga knälyft emellan varje steg. Där tränas även de stabiliserande underbensmusklerna. För

Sylvia och Christer: Läs det Daniel Lieberman har skrivit tidigare om människans utveckling, det finns en hel del intressanta saker i källhänvisningarna på sidan jag länkade till. Även om han sedan i våras, då artiklen publicerades, ofta avfärdas som ännu