Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag träna?
You need to log in to create posts and topics.

Sylvia, har du hittat något stöd för att dämpade skor förebygger skador? Jag är väldigt intresserad i så fall. Dessutom, om kollapsade fotvalv är ett problem är det väldigt svårt att träna upp fotstyrkan i dämpade skor. Sedan har det ju inte sagts något o

Helt klart skulle jag lyssna på Sylvia i detta fallet! Jag tror inte heller att odämpat är det bästa för dig med 25 kg övervikt! Jag blev pålurad tunna skor för några år sedan,och det kostade mig månader utan träning!Om du vill vara på den säkra sidan,för

okej.

om vi tänker oss att vi inte vill att den här tråden inte ska bli en debatt om barefoot eller dämpning utan en tråd om hur jag ska träna för att bli en vass orienterare... (känns lite trist. det finns tusen trådar om det där, som jag har tittat i,

Jag har inte heller någon lust att dra igång den debatten, den är redan avklarad som du säger. Det kommer sällan fram något nytt.

Enligt vad jag tycker så ska du träna på det som du kan använda i orienteringen, alltså smala stigar och obanad terräng. För

Ejkej!

Ut o spring, men ta det superlugnt i början. Det går fort att bygga muskler men senorna och muskelfästena tar längre tid.

Ett kul och bra sak för en tjockis att få motion och bränna kalorier är cykel, som jag antar någon redan tipsat om.

På cyk

Ah, Olle, vi kan vända på det. Finns det stöd för att barfotalöpning förebygger skador? Eller är barfotalöpare mindre skadade än dämpade löpare?

Jag ska heller inte dra igång en sån debatt. No worries! 🙂

Jag tycker bara att det är lite tufft att råda

Nej, Sylvia, det bästa jag har att komma med är just sidan jag länkade till och källorna de hänvisar till. Det finns än så länge inga vetenskapliga undersökningar vad jag vet som på ett kontrollerat sätt undersökt skadefrekvens hos löpare med eller utan s

OK, Olle. Då missuppfattade jag Ditt syfte med att länka till Harvardstudien. Jag tolkade det som att det var ett tips till Ejkej.

Ang att springa i skogen, så har jag själv märkt att man får det löpsteg som Du förordar, framfota (?) per automatik. Iaf f

Då man går sätter man ner hälen först! Och man går kanske mer än man springer (med en del undantag förstås)

Christer har en poäng, helt klart. När du går har du ju alltid minst en fot i marken och det går då bra att sätta ner den minst stabila delen av foten först. När det gäller just fettkudden har jag en känsla av att den inte skulle klara av belastningen frå