Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har funderat på det där med återhämtning efter långa lopp. Läster i RW att det tar 3-4 veckor för kroppen att återhämta sig efter ett marathon, tydligen 8 ggr längre tid än efter en halvmara.

Hur tänker ni som springer flera långa lopp med täta mella

Jag springer inte två marathon så nära inpå varandra (mest pga att det helt enkelt inte går så många marathon som intresserar mig), däremot springer jag en massa kortare lopp inom 3-4 veckor efter ett marathon. Och då är det nog främst alternativ två det

man brukar ju säga en mile per dag i vila efter ett lopp innan man kan ta sig ut någorlunda max igen. efter en mara alltså 26 dagar, en halv 13 dagar.

men jag tror det har lite betydelse vad det är för lopp eller träning det rör sig som. Och det är ju ot

Vet inte hur det fungerar, men jag ska springa Lidingö Ultra den 9 maj och Stockholm marathon sista helgen i maj så det blir 3 veckors vila. Får räcka då jag tycker att det är för kul att låta bli. Däremot har jag inga stora förväntningar på resultatet på

Allt handlar om hur mycket man tar i, men efter en mara genomförd i tävlingsfart lär det ta bortåt månaden att komma tillbaka till ett läge där du kan träna så som du tränade precis innan maran.

Fast det är lätt att låta sig luras, för veckan efter en ma

Jag har för mig att jag läst någonstans att man har "skador" som inte märks och att man därför inte ska enbart lyssna på kroppen utan faktiskt vila trots att man känner sig pigg. Men jag vet som sagt inte vad som är sant och inte.... 🙂

Jag bara måste få citera den underbara artikeln som någon länka in i en annan tråd (tack för underbar läsning f ö):

"Kjell-Erik hade redan gjort upp med att springa ett maratonlopp i Montreal i början på september då Svenska Friidrottsförbundets generals

Hur ska ni göra om ni kör ett O-5? Vila efter första dagen?
Det gäller att lära sig hur återhämtningen fungerar och hur den ska hanteras.

Jag brukar småle åt resonemanget att efter mjölksyra så tar det 24 timmar innan kroppen har repat sig.
Det är liksom

Det som är sant är att vi är alla olika. Det finns topplöpare som klarar av maror ganska ofta medan det vanligaste är att kanske springa två eller tre per år.

Sen är det en enorm skillnad på om man maxar eller inte. Jag helvilar alltid en vecka innan jag

Vad är ett O-5?