Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur välja vid cykelköp?
You need to log in to create posts and topics.

Glöm inte att cykeln ska ha vita strumpor.

Gunnar: Det viktigaste är ju att den har en snygg geometri, näst viktigast är färgen, resten är bara bra om det funkar. Eller? 😉

Jag bytte cykel för ca en månad sedan och har redan upptäckt att jag inte riktigt trivs med mitt compact-vevparti. Framföral

Med den kapacitet jag har gillar jag en 50 fram betydligt bättre än en 53 då det för svenska förhållanden kraftigt minskar mitt behov av att växla fram. Och med en 34:a fram överlever jag i alla fall milslånga stigningar med 10% lutning. Då jag sen tycker

OK, killar. Förklara nu vad siffrorna betyder. Det andra förstår jag nog, men inte siffrorna. 😉

Siffrorna anger antalet kuggar på framdrev respektive bakdrev. Fler kuggar fram, tyngre utväxling. Fler kuggar bak, lättare utväxling.

Om du dividerar siffran för antalet kuggar fram med den för antalet kuggar bak får du hur många hjulvarv varje tramptag motsvarar. Då du vet hjulets omkrets så kan du för en given kadens (=antal tramptag per tidenhet, t.ex. minut) räkna ut vilken fart du

David skrev: "Bättre med ett compact i så fall. Vi har inte berg som kräver trippel."

Susse skriver: Nej, men vi har svaga (och tjocka) kvinnor som kräver trippel, haha.

😀

Jag har compakt, tidigare trippel.
Med trippeln så var det inte bra att cykla på stora klingan o drevet närmast hjulet för att spara på slitaget.

Är det lika viktigt om man har compakt att undvika stora klingans lättaste växel för att minimera slitaget.

Absolut. En av nackdelarna med kompakt är att man ( i alla fall jag) på grund av det stora steget mellan klingorna ofta undviker att växla ner till lilla klingan fram och i stället kör på stora klingan fram och största kransen bak, dvs maximalt sned kedje

Ju rakare kedjelinje desto bättre. Själv undviker jag normalt de två "snedaste" varianterna och jag kör på kompakt.