Quote from Rasmus Olsson on 22 May 2010, 17:47Glöm inte att cykeln ska ha vita strumpor.
Glöm inte att cykeln ska ha vita strumpor.
Quote from Funbeat user on 22 May 2010, 17:52Gunnar: Det viktigaste är ju att den har en snygg geometri, näst viktigast är färgen, resten är bara bra om det funkar. Eller? 😉
Jag bytte cykel för ca en månad sedan och har redan upptäckt att jag inte riktigt trivs med mitt compact-vevparti. Framföral
Gunnar: Det viktigaste är ju att den har en snygg geometri, näst viktigast är färgen, resten är bara bra om det funkar. Eller? 😉
Jag bytte cykel för ca en månad sedan och har redan upptäckt att jag inte riktigt trivs med mitt compact-vevparti. Framföral
Quote from Funbeat user on 22 May 2010, 21:10Med den kapacitet jag har gillar jag en 50 fram betydligt bättre än en 53 då det för svenska förhållanden kraftigt minskar mitt behov av att växla fram. Och med en 34:a fram överlever jag i alla fall milslånga stigningar med 10% lutning. Då jag sen tycker
Med den kapacitet jag har gillar jag en 50 fram betydligt bättre än en 53 då det för svenska förhållanden kraftigt minskar mitt behov av att växla fram. Och med en 34:a fram överlever jag i alla fall milslånga stigningar med 10% lutning. Då jag sen tycker
Quote from Funbeat user on 22 May 2010, 21:52OK, killar. Förklara nu vad siffrorna betyder. Det andra förstår jag nog, men inte siffrorna. 😉
OK, killar. Förklara nu vad siffrorna betyder. Det andra förstår jag nog, men inte siffrorna. 😉
Quote from Rasmus Olsson on 22 May 2010, 21:54Siffrorna anger antalet kuggar på framdrev respektive bakdrev. Fler kuggar fram, tyngre utväxling. Fler kuggar bak, lättare utväxling.
Siffrorna anger antalet kuggar på framdrev respektive bakdrev. Fler kuggar fram, tyngre utväxling. Fler kuggar bak, lättare utväxling.
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 08:10Om du dividerar siffran för antalet kuggar fram med den för antalet kuggar bak får du hur många hjulvarv varje tramptag motsvarar. Då du vet hjulets omkrets så kan du för en given kadens (=antal tramptag per tidenhet, t.ex. minut) räkna ut vilken fart du
Om du dividerar siffran för antalet kuggar fram med den för antalet kuggar bak får du hur många hjulvarv varje tramptag motsvarar. Då du vet hjulets omkrets så kan du för en given kadens (=antal tramptag per tidenhet, t.ex. minut) räkna ut vilken fart du
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 08:33David skrev: "Bättre med ett compact i så fall. Vi har inte berg som kräver trippel."
Susse skriver: Nej, men vi har svaga (och tjocka) kvinnor som kräver trippel, haha.
😀
David skrev: "Bättre med ett compact i så fall. Vi har inte berg som kräver trippel."
Susse skriver: Nej, men vi har svaga (och tjocka) kvinnor som kräver trippel, haha.
😀
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 09:39Jag har compakt, tidigare trippel.
Med trippeln så var det inte bra att cykla på stora klingan o drevet närmast hjulet för att spara på slitaget.Är det lika viktigt om man har compakt att undvika stora klingans lättaste växel för att minimera slitaget.
Jag har compakt, tidigare trippel.
Med trippeln så var det inte bra att cykla på stora klingan o drevet närmast hjulet för att spara på slitaget.
Är det lika viktigt om man har compakt att undvika stora klingans lättaste växel för att minimera slitaget.
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 10:30Absolut. En av nackdelarna med kompakt är att man ( i alla fall jag) på grund av det stora steget mellan klingorna ofta undviker att växla ner till lilla klingan fram och i stället kör på stora klingan fram och största kransen bak, dvs maximalt sned kedje
Absolut. En av nackdelarna med kompakt är att man ( i alla fall jag) på grund av det stora steget mellan klingorna ofta undviker att växla ner till lilla klingan fram och i stället kör på stora klingan fram och största kransen bak, dvs maximalt sned kedje
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 10:32Ju rakare kedjelinje desto bättre. Själv undviker jag normalt de två "snedaste" varianterna och jag kör på kompakt.
Ju rakare kedjelinje desto bättre. Själv undviker jag normalt de två "snedaste" varianterna och jag kör på kompakt.