Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ja, en nybörjarfråga 🙂 men det står ofta att "spring i 6:30-tempo" eller dylikt.

Måste man ha en Garmin/GPS eller använda fotpoden till Polaren (som jag har och använder)?

Eller så mäter du upp din runda i förväg, så att du vet var respektive km är och använder ett tidtagarur eller motsvarande.

Använd borgskalan och vanlig tidtagning istället. Det är tiden med belastningen som är intressant.

Jag vet ju hur lång runda jag springer men jag kan ännu inte uppskatta hur fort jag ska springa för att hålla ett visst tempo. Nu kommer jag ju hem och skriver in mina siffror och ser vilken fart jag hållit under rundan i snitt.

Men att gå ut och veta at

Men om du vet "Här har jag sprungit i 1 km" och tittar på stoppuret /klockan och då ser att du t.ex sprungit i 6.45, ja då får du springa lite fortare. Sen stämmer du av med klockan varje km och försöker komma så nära din tänkta fart som möjligt.

Man kan ha några referenspunkter längs vägen. Så gjorde jag när jag sprang hemma i Södertälje i tonåren. Jag hade några punkter på slingan som jag visste hur lång tid det tog till senast och en vanlig armbandsklocka.

Skilj på träning och tävling.

Haha, Susanne! Vilken ypperligt enkel idé. Det var precis en sådan jag behövde få serverad. 😀 Jag memorerar km-ställena och trycker på lap-knappen!

Jag fattar inte hur man kan anvisa ett visst tempo, utan att samtidigt definiera vilket underlag det skall hållas på. Det finns dessutom andra faktorer som vind och kupering som försvårar ytterligare. Det skiljer kollossalt mycket i din fart på ett kupera

6 min/km (6*60 sek) / 40 lyktstolpar per km = 9 sek mellan två lyktstolpar (25 meter)