Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Köp en riktig löparklocka med pulsband. Garmin, Polar eller annat märke. Helt suveränt. Du kan välja om du vill träna med puls eller tempo, finns inbyggda intervallprogram & "träningskompisar". Klockan håller reda på allt, beroende på viken modell du köpe

Sonny - Jag har ju en Polar pulsklocka! 🙂 det var ju just bara det, att den inte sa vilket tempo jag håller, till skillnad från min nyinköpta cykeldator.

Om nån hade sagt till mig att man fick leka med teknikprylar när man tränar hade jag kanske börjat

En fullgod budgetvariant är att mäta upp dina favoritlöpslingor med cykel med noggrant kalibrerad cykeldator (Clas Ohlsson, 150 kr), sätta upp en snitsel vid varje km, och sedan kan du hålla tempot med hjälp av armbandsuret.

Hypotetisk situation: "Spring

Bättre med: "Spring i fem minuter, borgskalan 18"

@Fp. David ¤®: Varför inte "Spring i 5 minuter, Borgskalan 20"? Då vet man att man håller fet-maxtempo.

David, för att Veroniqa ville följa ett träningsprogram som uttrycker ansträngning i fart. Själv tycker jag det är betydligt enklare att styra mot fart än ansträngning. Fart är mer konkret och viljestyrt.

@Torbjörn: Tycker din anmärkning är gedigen, men har två generella anmärkningar. Först och främst, det går inte att mäta ansträngning i fart. För Bekele är det en fjuttig ansträngning att springa 10 km på 45 min, men för mig är det en nära-döden grej - om

Jag får utbilda dig Anders 😉
Min ansträngning styrs av hur bra jag är på ex 5 km PB. Från denna fart kan jag (programmet) räkna ut lämplig fart åt mig. Den föreslår ex att jag ska köra intervaller 5x1 km i farten 4.45. Det är mycket roligare för mig att

@Torbjörn: Då förstår jag hur du jobbar, det är en annan sak, och allt är OK.

Jag tror att det är väldigt få förunnat att klara fem minuter med 20 på borgskalan.