Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sant, sant. Men du: släpp lös en tiger.

Jag återgår till ursprungsfrågan.
Om du har en fotpod, så antar jag att den mäter sträcka sprunget, det är ju det den är till för.

Ger den inte momentanhastigheten då? eller att den automatiskt tar mellantider för varje km. Det är ju ganska simpla funkti

Jag håller med föregående, är det inte bara en inställningsfråga på klockan vad du vill visa. Jag har en garmin och där kan jag få både momentanhastighet och km-tider och mycket mer. Kan inte tänka mig att polar inte har de funktionerna. Då slipper du mem

Det är bara det att jag inte orkat kalibrera fotpoden för att använda den eftersom jag faktiskt brukar mäta upp en sträcka på nätet så jag vet hur långt jag ska.

Men jag har ju läst om träning i si och så tempo så jag var lite nyfiken på hur jag skulle g

Man kan spelbar på en varvbana också. Räkna om till 400m och kolla varvtiderna. Betydligt roligare än det låter 🙂

Du skrev att du hade en "fotboja"?
På min gamla Polar med fotpod kunde man bläddra klockan mellan 4 olika visningslägen och varje visningskäge kan man anpassa efter vad man vill se.
Verkar otroligt att inte något läge skulle kunna ge dig din hastighet. De

Om kalibreringen av din fotpod är det som gör dig tveksam till att använda den så kan du ju fundera på hur exakt den behöver mäta på träning...

Nu har jag inte koll på hur mycket fel de kan visa, men det kan ju ligga inom marginaler som du tycker är riml

Jag har inte kalibrerat min fotpod (Garmin) och tror den visar fel på max 5 %, för det mesta typ 1-2%- Tror inte det blir mycket bättre för att man kalibrerar den faktiskt

Garmin ANT+ Footpod Calibration Tool
http://www.dcrainmaker.com/2011/06/garmin-ant-footpod-calibration-tool.html

2011 Sport Device GPS Accuracy In Depth
http://www.dcrainmaker.com/2011/06/2011-sport-device-gps-accuracy-in-depth.html

Om du vet hur lång första km är, kan du se hur "fel" fotpoden är idag.
Sedan får du hjälp att hålla önskat tempo.