Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur viktig är löptekniken
You need to log in to create posts and topics.

Hur viktig är löptekniken då man löper tex 3000 meter? Hur mycket tjänar man på en bra teknik gentemot en med dålig teknik men med likvärdig kondition. Fritt fram för egna åsikter och funderingar

Jag tror, utan bevis för något, att det är lika viktigt med teknik i löpning som teknik är viktig i t ex marklyft eller bänkpress vid lika styrka. Den som har bäst teknik vid allt annat lika vinner helt enkelt, orkar springa fortare/lyfta mer och slösar i

Jag tror, utan bevis, lite tvärtom faktiskt. Har Du det i Dig så spelar exakt löpteknik mindre roll.

Gällande världsrekord i 3000 m är från 1996, och med tanke på hur mycket fokus som läggs på löpteknik och grejor idag - främst bland motionslöparna - så

Vad jag har lyckats läsa mig till i diverse studier handlar det om några procent hit eller dit fast det är otroligt svårt att mäta. Med andra ord är det vettigare för vanliga dödliga att fokusera på att förbättra konditionen än att lägga en massa tid på p

Det är ju inte bara vad gäller löpteknik som det nu av "experter" påstås att det finns "perfekta" sätt.

Studerar man löpstilar ( så hette det förr- nya ord kanske bara för att luras? ) så är de "monstruöst" många. Kolla gärna på ett lopp som åskådare.

Eminenta Jacob G har skrivit bland annat här:

http://tranastyrka.se/framfotalopning-och-lopekonomi/

Personligen så föreställer jag mig att ett "stötdämpande" steg (dvs framfot) verkar mer logiskt, mtp att knäna är en rätt känslig komponent som borde iso

Olle, Alex kanske sätter nästa världsrekord. 🙂

Självklart är löpteknikträning bra för någon som springer som en skadeskjuten skata alternativt ofta är skadad. Jag tränade själv mycket sånt för fem år sen för att bli av med mina löparknän lite snabbt oc

Pannbenet är det nog inget fel på 😉 , efter mina passligger jag på marken och kippar efter andan! 😉

Olle.
Vilken av alla mer eller mindre perfekta löptekniker använder du?
Har den ett namn eller är det en personlig.
Jag har lyssnat på min kropp och klarat mig från skador nästan till 100%.
Min löpstil har väl namnet K-G.
Lugnt och avslappnat.
Ju längre

Finns en gren där teknik är väldigt viktigt - simning - eftersom vattnet har så mycket högre täthet än luft. Jag har hört att för många simmare så är 97% av tillförd energi förluster och 3% rörelse framåt.

När det gäller cykling, löpning, etc så är inte