Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Verkar som att fler och fler forskare börjar bli mer och mer skeptiska till hur dagens löparskor är utformade...

"According to Davis’s latest research, the modern cushioned running shoe changes the body’s natural gait in a way that can lead to injuries s

Frågan är, efter att vi i Europa sprungit i skor i väldigt många tusen år, vill springa barfota igen? Om vi vore designade för barfotalöpning hade vi haft hästhovar eller antilopklövar.

Sen är det en annan sak att vi kanske inte behöver modeprylar för 20

Halva året får man frysskador utan skor så helt barfota låter också skadligt.

Krister - är du säker på det?

Jag kutade barfota på gräsmattan hemma efter en skada förra året. Att gå över en fyra meter grusgång till huset var ren tortyr. Jag kan tänka mig jogga runt på gräsmattan (Fast inte under plommonträden...)fortsättningsvis typ sommarkänsla men varför pina

Jag är helt övertygad om att skor är onaturliga för människor. Tänk på alla stamfolk i Afrika, Asien och Australien som klara sig bra utan skor. Tror inte att Europeiska fötter kan har förandrats så mycket på några tusen år.
Men med tanke på det underläg

Är skor också helt onaturligt för hästar?

Rent evolutionärt har det förmodligen inte hänt så jättemycket men ska man leva och löpa ett liv utan skor så bör nog hela livet vara skolöst, från början.

Håller med dig Kjell! Gräsmatta helt ok. Men under hur stor del av människans utveckling har asfalt och betong funnits? En tusendel? Onaturliga underlag har skapat för oss i så fall onaturliga skor... Stamfolken går inte så ofta på asfalt och betong.

Vi har fötter som kom ner från träden, och som ska fungera för allt möjligt. Och som förmodligen varit sko-beklädda sen början av senaste delen av istiden. Ge en grupp ett par hundra tusen år av löpning utan skor på hårt underlag så ska ni få se på andra