Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tord, att Du får gigantiska blåsor under fötterna efter 5 km (som Du fick på Ditt senaste barfotapass och måste vila??) övertygar ju mig att det inte är något för mig. Som vill springa för att det är kul, känns skönt och får mig att må bra, rent fysiskt,

Ari: Så farligt var det väl ändå inte? 🙂

Sylvia: Det är lite det jag menar. Spring hur du vill, var du vill och med vad som helst. Att jag lägger in lite barfotapass då och då och får lite hårdare sulor är väl inget som totalt skall utesluta tekniken?

Anders.
Är du seriös?? Hur många bra löpare kommer ifrån Kenya?

Jag håller med Sylvia, Min skada kom utan varning och tog 2 månader att bli bra. Inte värt det med tanke på att det värsta jag drabbats av tidigare är vrickningar.

Inte värt risken igen 🙁

Andrew, när de blir topplöpare har de alla gått över till skor!

Tord, jag förstår hur Du menar och kan bara hålla med. Jag dissar dock inte tekniken! Den är bra, om den används förnuftigt. Det jag tycker är lite tråkigt är att denna trend mer eller mindre kan liknas vid andra talibanrörelser, så som den framstås här.

Sylvia: Till viss del håller jag inte med. I barfota-FAQ, första sektionen, framhävs tydligt riskerna med att gå för fort fram. Det står även en del om det i andra sektioner.

Däremot står det kanske inte något om specifika skador som man kan få, vilket k

Lars, den där FAQ:en fanns inte när jag gick med i gruppen och började löpa barfota i höstas. Sen, om jag inte minns fel skulle Ni komplettera med skadebeskrivningar?

Och det EFTER att jag hade börjat gnälla? 🙂

Jag tycker det är liiite för mycket gli

Ett problem är att många av oss som influeras av såna här idéer redan är igång med hyfsat långa distanser, och då blir det lätt för hög progressionstakt... Har själv gått över till lättare icke uppbyggda skor (modell tävling ~200 g) och det ställer ju stö

Ett par något barfotaskeptiska artiklar från running.competitor.com som kanske kan vara intressanta att läsa:

"The Barefoot Running Injury Epidemic"
http://running.competitor.com/2010/05/features/the-barefoot-running-injury-epidemic_10118

"But Is It Fas