Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIlla illa illa
You need to log in to create posts and topics.

Nej. Milliliter per minut och kilogram kroppsvikt.

Johan har du tittat på formeln för vo2max. Det verkar verkligen inte sådant. milliliter per kg per min. Alltså när man gör testerna så får man ett värde i milliliter/min. Sedan divideras detta med personens kroppsvikt. Jag väger 72kg och som du säger rodd

Inte vo2max utan ett stort syreintag. vo2max har alla lika mycket nytta av enligt mig 🙂

Det jag avser är 63,2 ml/kg/min

Ni kan det där säkert bättre.

Men angående att träna oftare...
Det blir svårt 🙂
Däremot borde jag nog springa mer, har styrketränat för mycket under vintern men vad gör man när vintern varit som den varit.

Men rådet ja

Oskar,
Vo2max är ingen formel utan ett mått på din förmåga att syresätta blodet. Sedan kan den naturligtvis sättas i relation till din vikt, och beroende på typ av idrott är denna relativa syreupptagningsförmåga mer eller mindre relevant.

Niklas,
Det l

Vo2max(m,y)=y/m ml/(min*kg) Där y är data från testet alltså mängd upptaget syre(mätt i milliliter) per min. Och m är personens kroppsvikt.

Likväl som det är ett mått beräknas det med en formel.

Jag skulle vilja damma av den gamla "klyschan" att man blir bra på det man tränar. Björn Daehlie är nog inte heller alltför bra på cykel eftersom han säkerligen inte cyklar särskilt mycket. Det går inte att överföra en god löpkondition till cykling efters

Oskar,
Du måste skilja på vo2max och vo2max/kg. Det förstnämnda är en given storhet och det sistnämnda ett relativt tal. Och självklart måste du beräkna ett relativt tal genom en formel.

I vissa sammanhang ger den relativa siffran en mer rättvisande bild

Jag hade faktiskt inte hört talas om att man använde det absoluta värdet innan. Men vi syftade som sagt bra på olika saker 😉

Jag kan tänka mig att personer som väger mycket kan välja att ta det absoluta värdet då deras värde inte blir högt annars 😛 S

Björn, du har rätt i princip "träna det du vill bli bra på" men jag tror nog att Björn Dählie cyklar ifån oss alla. Med den grymma konditionen han har (hade?) och med sina skidben skulle han säkert med något års träning vara färdig för svenska landslaget