Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIlla illa illa
You need to log in to create posts and topics.

I vilken gren?

Oskar,

Viktens inverkan är ju väldigt beroende på typen av aktivitet. På ett väldigt platt underlag är t.ex. nackdelen av att vara tung betydligt mindre än vad den är i en brant uppförsbacke. Tar man därför t.ex. rodd är det sannolikt så att ens absoluta

vo2max/kg gillar jag skarpt, för den är enklast att förbättra...tom utan att träna!(t+)

Det är därför det kan gå så snabbt för personer med lite extra vikt att bli markant bättre. Då för att de dels förbättrar sin syreupptagningsförmåga samtidig som de går ner några kilon. Det finns många framförallt kvinnor som "toppar" formen genom att kon

12 * 400meter i 3.30 - 3.40 tempo utan att bli supertrött borde väl vara mer än en tvåa ?

För det vad jag ägnade denna lunch åt 🙂

Det tycker jag definitivt! Det visar snarast på att den test du gjort inte är särskilt tillförlitlig.

En test på vårt företag visade att en kollega som nyss gjort vasaloppet och sprungit maraton hade en 2:a (av 5). Vid omtest fick han 5. Tillförlitligt? Inte speciellt! Det är säkert samma sak för dig!

Niklas om det kan vara till någon tröst så gjorde vi ett liknande företagstest förra året. De tre på jobbet som tränar hårt och har super kondis ( bl.a. en cyklist) fick en 1:a! Det kan alltså bli väldigt fel.

Ja eftersom testerna bygger på att man har en tänkt medelpuls och tex jag ligger sådär 25 slag över denna medans andra kanske 25 slag under är det som att jämföra farten när man springer ett 400 meterslopp eller ett ultramarathon. Helt meningslöst alltså.