Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

All information från klockan inkl dess uträknade distans finns i tcx-filen som importeras. Att funbeat sedan räknar om distansen från GPS punkterna när man redigerar ett pass kan inte Garmin lastas för. Inte heller att Sporttracks väljer att inte använda

Aha, det är Exportera Pass jag ska göra för att få se datat ni pratar om?

Staffan - är det så att tcx-filen skapas i klockan och sen exporteras? Jag tror att det är det mottagande programmet i datorn som skapar tcx-filen! En stor skillnad!

Nu är du lite negativ.

Christer: Exakt hur det går till skiljer säkert, men i fallet klockor med ANT-överföring så är det ANT agenten som skapar tcx-filen och ANT agenten är ju densamma oavsett till vilket program man sedan exporterar datan. En del nyare klockor skapar fit-file

Garmin 305 forerunner använder USB för att föra över data, ingen ANT-agent och ingen server. Bara USB-drivrutiner.

Annica: och vad blir det för fil av det då?

Christer: ANT agenten (program i datorn) genererar tcx filen. Den innehåller (såvitt jag sett) exakt samma distans som klockan. Därför anser jag att klockan, ANT agenten och importen till datorn inte är att klandra. Det är tcx filen som importeras vidare

Fast jag tycker inte alls det är fel att göra som Sporttracks/Funbeat gör och utgå ifrån mätpunkterna. I Sporttracks kan man ju i grafiken rätta felaktiga punkter, och då måste ju programmet även räkna om sträckan.

Sedan är det nog bara bra att användar

Ett mycket klart inlägg. Nu förstår iaf jag hur det fungerar. Och jag förstår tom frågan. Och för att inte förvirra funbeat-användaren bör alltså Olle visa den ursprungliga sträckan då man ska till att redigera. Då man sen väl har ändrat på rundan kan han