Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningInnebandy motsvarar fartlek?
You need to log in to create posts and topics.

När lagsporternas landslag gjorde konditiontest var innebandy klart sämst och Henkes inhopp i FCH är väll lite ett betyg på just detta.

Henkes inhopp i Helsingborg var mest ett reklamjippo. Spelmässigt bidrog han inte med speciellt mycket, däremot är han en riktig ledare och fick de andra spelarna att höja sig.

Undrar vad Henke skulle göra på maran?

Kul att det blev lite drag i diskussionen! Alla verkar vara ense om att innebandy är suboptimal löpträning (hur mycket verkar variera dock) och det tror jag också. Jag vill dock ändå köra innebandy i veckan av trevlighets-/sociala skäl. Eftersom jag börja

Vad betyder suboptimal?

Sub = under => under/ej optimalt 🙂

http://en.wiktionary.org/wiki/suboptimal

Som alla andra sporter är det tänkvärt att inte ge sig på sporter som inte passar för ens fysik. Med det menar jag att det är viktigt att välja rätt "division". Jag har spelat innebandy i ca.35 år och spelat allt från Div. 1 till Div. 7 och det skiljer så

Jag gav upp innebandy för blev kroppen blev skadad hela tiden. Betydligt skonsammare för kroppen att springa 100 miles enligt min erfarenhet.

Jag tycker att ni ska utgå från vilka löppass ni vill ha kvar istället för vad ni ska ta bort. Dvs träna löpningsmässigt det ni har mest behov av för maraton. Se det som ni bara tränar 3-4 ggr/vecka istället för 5 pass löpning. Se Innebandyn som ett kompl

Efter att ha kollat på pulsen från mina innebandypass, så kan jag se att de definitivt tränar den centrala kapaciteten effektivt. Sen om detta är ok för en löpar-taliban är oklart. 🙂

Rusherna är ju för korta för att pulsen ska bli hög. Däremot tränas ju snabbheten i fötterna. Då passen ofta är 90 min för klubblag kanske 60 för korplag o.dyl ges ju en central stimulans som kan ses som ett komplement till löpningen men vilan under spel