Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninginov8
You need to log in to create posts and topics.

Har 212 X-talon samt Roc Lite 295 och nu även Road 255, skorna passasr både min löpning samt mina fötter. Har aldrig gillat löpning på asfalt men med Road 255 känns det helt ok:)

@Victoria: Inov-8 finns ju både med smal och bred läst. X-talon 212 har tex smal läst, medan Mudclaw 270 har bred.

Generellt ska skorna sitta tight, men tårna ska ju inte ta i. Ofta finns tävlingsförsäljning på orienteringstävlingar, kolla i Eventor om d

Stig, vad menar du med att skorna ska sitta tajt?

Framfoten behöver breda ut sig när den landar, och man kan få skador om skon är för trång. Jag kan iofs tänka mig att det är ett mindre problem i terränglöpning eller om man landar på hälen.

Att halka omkring i skorna när underlaget är ojämnt är inge vidare. Tight är bra. Särskilt om man skall blöta ner dem, för då sitter de ännu lösare. Vana löpare blöter ner dem innan man drar åt.

Fått till några pass i xtalon 190 nu. Mjukare sko och
lite mindre "skydd" än 212:an. Enormt lätt, sjukt bra grepp och med MYCKET löparglädje. 212 var absolut katastrof på asfalt medan 190 funkar kortare sträckor. Men det är i skogen och gärna lättlöpt st

Magnus, pratar du om orientering nu? Det stämmer säkert att de blir rymligare när de är blöta.

Halka omkring vill man förstås inte göra. Men det finns ganska mycket "utrymme" mellan tajt och halka omkring.

Min varning gäller nog mer om man springer på h

När man springer i skogen finns det faktiskt inget mellanting - antingen sitter skorna tight (alltså själadödande tight) eller så glider man omkring.

På asfalt är det ju såklart inte riktigt lika extremt, men varför använder man Inov8 på asfalt?

Precis Jesper. Det finns inga mellanting. Det här är ju skor som är till för att springa med i obanad terräng och med en sula som är gjord för att greppa bra i lera. Det måste sitta tight om det ska funka. Orienteringsskor som sladdrar är vidrigt att spri

Inov-8 har bra skor för väglöpning också. Som racing flats men mer robusta. F-lite heter de. I år har Road-X kommit.

Klas, om du springer i skogen efter (eller under) regn, om du väljer att springa på leriga stigar med en del mosspassager, eller när som helst under den kalla halvan av året. Risk för blöta finns det alltid.

Karta i handen eller ej spelar ingen roll. (H)